Przejdź do treści
Aktualności
Lifestyle

Jak poradzić sobie z pracą zdalną

W czasach COVID-19 społeczność na całym świecie z dnia na dzień musiała dostosować się do pracy zdalnej. Dla większości ludzi jest to czymś nowym, nieznanym, czego wcześniej nie  praktykowali. Pracuję zdalnie już od ponad roku. Przyznam, że z początku nie było łatwo przyzwyczaić się do izolacji, braku spędzania czasu z teamem, spontanicznych konwersacji i socjalizacji… Ale do wszystkiego można się przyzwyczaić. Dziś dzielę się kilkoma wskazówkami jak poradzić sobie z pracą zdalną, na co zwrócić uwagę, aby być produktywnym i utrzymać balans między pracą a czasem prywatnym.

Dla większości praca zdalna kojarzy się z czymś niecodziennym. Możesz sobie myśleć, że jak nikt nie patrzy, to możesz robić co chcesz - gotować, iść na spacer, oglądać filmy lub zajmować się czymkolwiek innym niż praca. Przyznam, że nie jest łatwo skupić się na pracy jeśli masz dookoła siebie pełno dystrakcji. Dlatego poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą ci poradzić sobie z nową zdalną - rzeczywistością:

Stanowisko

Zorganizuj sobie miejsce do pracy. Musi być wygodne, ergonomiczne, czyste i niezatłoczone. Staraj się unikać pracowania z kanapy, łóżka czy z włączonym telewizorem. Zamknij drzwi, poinformuj domowników kiedy masz ważny meeting/spotkanie/telefon i poproś o ciszę. To pomoże ci skoncentrować się na pracy.

Harmonogram

Zorganizuj sobie tygodniowy plan działania i uporządkuj dzienny kalendarz. Zablokuj sobie czas, w którym możesz skupić się na pracy, edukacji, przeglądaniu sieci, przerwach między spotkaniami oraz aktywności fizycznej. Trzymaj się harmonogramu i wykorzystaj czas produktywnie żeby zmaksymalizować rezultaty.

Komunikacja

Wybierz platformę do komunikacji i wideokonferencji. Slack, Microsoft Teams, WhatsApp, Zoom, Skype, BlueJeans pomogą ci zorganizować wirtualne spotkanie. Firmy jak GitHub, w których większość ludzi pracuje zdalnie, zdają sobie sprawę jak ważne jest to, żeby mieć włączoną kamerę, robić notatki i komunikować się poprzez messengery. Komunikacja zdalna może być problematyczna więc kluczem do sukcesu jest jej systematyczność. Równie ważne jest to, żeby na bieżąco odpowiadać na wiadomości. Nikt nie lubi czekać godzinami na odpowiedź i być blokerem czy przeszkodą dla kogoś innego.

Socjalizacja

Zaplanuj tygodniowe „coffee hour” lub „happy hour” z pracownikami z włączoną kamerą. Wielu ludzi chętnie zrobi przerwę w pracy i weźmie udział w spotkaniu żeby się socjalizować, porozmawiać o tym jak się czują, co robią i jak sobie radzą z pracą. Pomoże ci to budować relacje z  zespołem, a także poznać ludzi z drugiej strony, prywatnej.

Empatia

Chyba najważniejszy punkt w zdalnym systemie pracy. Pamiętaj, że każdy jest w innej sytuacji, ma inne warunki domowe, gospodarcze czy finansowe. Bądź cierpliwy i wyrozumiały. Każdy się stresuje obecną sytuacją i dostosowuje się do nowego trybu pracy. Jest to bardzo ważne, aby nie wywoływać więcej stresu, tylko dlatego, że pracujemy z domu. Staraj się sporadycznie sprawdzać jak się czują Twoi koledzy z pracy, pytaj czy potrzebują pomocy lub wsparcia. Na koniec dnia to tylko praca. Spokój duszy, ciała i umysłu jest najważniejszy.

Alexis Ohanian, CEO Reddit podsumował że “praca zdalna jest przyszłością każdej pracy” dlatego warto już teraz zacząć rozwijać w sobie kompetencje, które pozwolą ci na realizowanie się w tym obszarze i zoptymalizowanie warunków do pracy zdalnej. 

Katarzyna Sitkiewicz

Najnowsze wydanie