80% rodziców wykorzysta wakacyjny wyjazd do edukacji finansowej dzieci
Ponad połowa polskich rodziców przyznaje, że ich decyzje dotyczące wydatków wakacyjnych są spontaniczne – decydują o nich na bieżąco i nie planują ich szczegółowo przed wyjazdem. 18% respondentów korzysta z pakietów all inclusive, w których większość wydatków jest już wliczona w cenę. Zaledwie 28% badanych przygotowuje dokładny budżet przed podróżą, co sugeruje, że świadome zarządzanie finansami wciąż nie jest powszechną praktyką.
Większość rodzinnych wakacji, bo aż 61%, zostanie sfinansowana ze zgromadzonych oszczędności. Natomiast 34% respondentów zdecyduje się na pokrycie kosztów wakacji bardziej spontanicznie – z bieżących wpływów. Z kolei stosunkowo niewielka grupa, bo tylko 4% badanych, planuje zaciągnięcie kredytu lub pożyczki na opłacenie wakacji.
Najwięcej, bo niemal 40% polskich rodzin planuje wydać na wakacyjny wyjazd powyżej 2 tys. zł w przeliczeniu na jedną osobę. 34% wyda pomiędzy 1-2 tys. zł. Najbardziej oszczędna grupa, która stanowi 15% badanych, zamierza ograniczyć wydatki do mniej niż 1 tys. zł na osobę.
Wakacyjne lekcje finansów
Ponad 90% rodziców uważa, że podróże mają pozytywny wpływ na rozwój i edukację finansową dzieci. Tylko 3% nie zgadza się z tym stwierdzeniem, a 5% nie ma zdania na ten temat.
Aby ułatwić rodzicom edukację finansową dzieci, Santander Bank Polska wspólnie z wydawnictwem Science Boards, stworzył grę planszową, w której dzieci uczą się zarządzać finansami w podróży, ale też poznają mapę świata, państwa, miasta, flagi i waluty różnych krajów. Gra zdobyła już dwie nagrody główne w konkursach „Świat Przyjazny Dziecku” oraz „Zabawka Roku 2024”.
Ponad 80% rodziców wykorzysta podróż, by uczyć swoje pociechy zarządzania finansami. Jesteśmy przekonani, że nauka o finansach może być prosta i bardzo przyjemna. Dlatego opracowaliśmy edukacyjną grę planszową >>Dookoła świata<<. Dzieci, dzięki odtworzeniu i symulowaniu w grze codziennych zdarzeń i aktywności z naszego życia, takich jak podróżowanie, zwiedzanie, kupno i sprzedaż, wymiana walut, płatności czy planowanie budżetu, mogą w szybki i łatwy sposób przyswoić wiedzę ekonomiczną” – mówi Agnieszka Glińska-Pytlarz z Santander Bank Polska, odpowiedzialna za projekt Finansiaki
Rodzice stosują różne metody, aby przekazywać dzieciom wiedzę o finansach podczas podróży. Niemal połowa badanych twierdzi, że dyskutuje ze swoimi pociechami na temat kosztów różnych elementów wyjazdu, takich jak bilety czy pamiątki. 39% rodziców uczy dzieci porównywać oferty i szukać oszczędności przy wyborze biletów lub zakwaterowania. 33% badanych wykorzystuje okazje do edukacji finansowej dzieci w praktyce podczas zakupów, wymiany walut czy korzystania z bankomatu. 31% pozwala dzieciom zarządzać dziennym budżetem na drobne wydatki. 18% badanych przyznaje, że nie podejmuje żadnych działań w tym zakresie.
„Wakacje to dobry czas, aby w praktyczny sposób wprowadzić dzieci w świat finansów. Warto wykorzystać go na rozmowy o wydatkach, planowaniu budżetu oraz wartości pieniądza. Rodzice mogą nauczyć dzieci, jak podejmować świadome decyzje finansowe poprzez codzienne działania, takie jak zarządzanie dziennym budżetem na drobne wydatki czy porównywanie cen podczas zakupów. Ważne jednak, aby połączyć naukę z elementami zabawy. Dzięki temu nie tylko zaangażowanie dzieci będzie większe, ale również pomoże im to lepiej i szybciej przyswajać wiedzę, co jest nieocenione w kształtowaniu ich przyszłych umiejętności finansowych” – wyjaśnia dr Agata Trzcińska z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, konsultantka merytoryczna projektu Finansiaki.