Polacy chcą jeździć autami zelektryzowanymi
Zdecydowana większość Polaków twierdzi, że rozważając kupno nowego samochodu, zdecydowałaby się na pojazd hybrydowy lub elektryczny.
Na pytanie o plany dotyczące kupna samochodu 73% respondentów z Polski odpowiedziało, że wybrałoby pojazd hybrydowy lub elektryczny. Wynik ten jest o 46 punkty procentowe wyższy niż odsetek Polaków, którzy w następnej kolejności kupiliby samochód z silnikiem benzynowym lub Diesla (27%). Dokładniej rzecz ujmując, 46% z nich wybrałoby pojazd hybrydowy, a 27% – elektryczny.
Polacy w wieku od 30 do 64 lat rozważający kupno samochodu są zainteresowani zwłaszcza zakupem pojazdu hybrydowego (na pojazd z takim napędem zdecydowałoby się 49%), natomiast wśród młodszych respondentów (w wieku od 15 do 29 lat) najrzadziej wybieraną opcją jest samochód elektryczny (28%). Młodzi respondenci z Polski chętniej wybraliby pojazd z silnikiem benzynowym lub Diesla (38%) albo pojazd hybrydowy (34%).
Porównanie wyników uzyskanych w Polsce ze średnimi wynikami dla grupy krajów Europy Wschodniej[1]: 46% Polaków rozważających kupno samochodu wybrałoby pojazd hybrydowy, natomiast w krajach Europy Wschodniej takiego wyboru dokonałoby 42% respondentów. W przypadku pojazdów elektrycznych i pojazdów z silnikiem benzynowym wynik ten jest w Polsce nieco niższy niż średnia w Europie Wschodniej (kupno pojazdu elektrycznego rozważyłoby 27% Polaków i 30% mieszkańców Europy Wschodniej, a pojazd z silnikiem benzynowym lub Diesla wybrałoby 27% Polaków i 29% respondentów z krajów Europy Wschodniej).
Tylko niewielka część respondentów z Polski (17%) twierdzi, że nie ma teraz samochodu i nie planuje go kupić.
Ogółem w Europie osoby rozważające kupno samochodu wybierają przede wszystkim pojazdy hybrydowe (39%), drugie miejsce zajmują pojazdy z silnikiem benzynowym lub Diesla (33%), a trzecie – pojazdy elektryczne (pojazd elektryczny kupiłoby 28% respondentów). W Chinach osoby rozważające kupno samochodu najchętniej wybrałyby pojazd elektryczny (44%). Z kolei Amerykanie w pierwszej kolejności zdecydowaliby się na pojazd hybrydowy (38%), a w drugiej – na pojazd z silnikiem benzynowym lub Diesla (33%), przy czym najmniej osób wybrałoby pojazd elektryczny (29%).
Ochrona klimatu a podróżowanie samolotem na wakacje
68% respondentów w wieku od 15 do 29 lat twierdzi, że bierze pod uwagę zmianę klimatu, gdy wybiera miejsce na spędzenie wakacji. Jednak 41% z nich (a także 30% osób w wieku od 30 do 64 lat oraz 20% osób w wieku 65 lat i starszych) twierdzi, że na wakacje latem 2022 roku poleci samolotem. Jedna czwarta (25%) młodych osób wskazuje, że wybierze podróż samolotem do odległego kraju (dla porównania, w grupie wiekowej od 30 do 64 lat odsetek ten wynosi 15%, a w grupie osób w wieku 65 lat i starszych – 11%).
Kupowanie ubrań, szukanie pracy, wybieranie banku – jak kwestia zmiany klimatu wpływa na podejmowane decyzje
54% respondentów z Polski przyznaje, że kupuje używane ubrania zamiast nowych (jest to wynik o 12 punktów procentowych wyższy od średniej unijnej). Takie postępowanie jest częstsze u kobiet (64%) niż u mężczyzn (43%). Praktyka ta jest szczególnie rozpowszechniona w grupie wiekowej od 15 do 29 lat (63%), natomiast wśród osób w wieku 65 lat i starszych odsetek kupujących używane ubrania jest niższy aż o 21 punktów procentowych (42%).
42% Polaków bierze pod uwagę zmianę klimatu przy poszukiwaniu pracy. Dotyczy to zwłaszcza osób w wieku od 15 do 29 lat – odsetek młodych osób biorących pod uwagę zmianę klimatu przy poszukiwaniu pracy wynosi 48%. W grupie wiekowej od 30 do 64 lat odsetek ten wynosi natomiast 44% (o 4 punktów procentowych mniej).
Wiceprezes EBI Teresa Czerwińska powiedziała: „Pomimo oczywistych różnic pokoleniowych Polacy coraz częściej zmieniają swoje nawyki konsumpcyjne i zachowania na bardziej odpowiedzialne i przyjazne dla środowiska, aby przeciwdziałać zmianie klimatu. Zmiany indywidualnych zachowań wskazują na to, że ludzie w każdym wieku chcą bardziej angażować się w swoim życiu codziennym w działania sprzyjające łagodzeniu kryzysu klimatycznego. Intencje te wybrzmiały podczas konferencji klimatycznej COP26 i są wyraźnym wskaźnikiem poparcia dla naszych dalszych wysiłków na rzecz promowania zielonej transformacji. Rolą EBI jako banku klimatycznego Unii Europejskiej jest finansowanie projektów w dziedzinie czystej energii, oszczędności energii, rozwiązań w zakresie zrównoważonej mobilności oraz innowacji, które pomogą ograniczyć wzrost temperatury do poziomu 1,5°C lub niższego”.
Aby pobrać arkusz Excel z surowymi danymi dotyczącymi wszystkich 30 krajów uwzględnionych w ankiecie, kliknij tutaj. Aby wejść na stronę EBI zawierającą najważniejsze wnioski z IV edycji ankiety EBI dotyczącej klimatu, kliknij tutaj.