Nowy Ford Kuga – co czyni go wyjątkowym SUV-em na rynku?
Do salonów trafił odmieniony Ford Kuga. Nowy model to nie tylko gruntownie zmieniony design, który czyni go jeszcze bardziej atrakcyjnym. To także debiutujące w gamie lakiery, wzory felg oraz jeszcze bardziej wydajne układy napędowe. Ewolucja dotknęła także wnętrza. Co wyróżnia Kugę na tle konkurencji i dlaczego jest tak chętnie wybieranym SUV-em klasy średniej na europejskim, w tym i polskim, rynku? To przecież najchętniej kupowany model z napędem typu plug-in hybrid na Starym Kontynencie. Co wpływa na popularność Kugi?
Szeroki wachlarz wersji wyposażenia i zróżnicowane źródła napędu
Auto dostępne jest w aż pięciu wariantach wyposażenia: podstawowej, eleganckiej i bogato wyspecyfikowanej Titanium, modelach, które zachowują sportowy charakter ST-line i ST Line X oraz całkowicie nowej linii modelowej Active i Active X, które swoim wyglądem nawiązują do uterenowionych aut.
W każdej z wersji Ford Kuga dostępny jest z aż trzema rodzajami ekologicznych i dynamicznych układów napędowych. Podstawowym źródłem napędu jest benzynowy silnik 1.5 EcoBoost o mocy 150 KM. Występuje on w połączeniu z napędem na przednią oś i manualną skrzynią biegów, co pozwala na rozpędzenie auta do 100 km/h w 9,5 s i osiągnięcie prędkości maksymalnej 195 km/h. Znakomita dynamika idzie w parze z oszczędnością. Ten duży, rodzinny SUV zadowala się średnio jedynie 6,4 l/100 km co czyni go idealnym kompromisem pomiędzy kosztami zakupu, dynamiką jazdy i ekonomiką w codziennej eksploatacji.
Na szczycie oferty znajduje się hybryda typu plug-in. Zeletryfikowany układ napędowy z możliwością ładowania z gniazdka, domowego Wallboxa lub ładowarek publicznych zapewni w ruchu miejskim podróże w trybie wyłącznie elektrycznym na dystansie do 88 km. Współpracuje on z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym, co łącznie daje moc 243 KM, przenoszoną na przednie koła poprzez automatyczną skrzynię eCVT. Co ciekawe – przy wykorzystywaniu w pełni potencjału jazdy na napędzie elektrycznym samochód zadowoli się nawet 0,9 l/100 km. Jest przy tym niezwykle dynamiczny. Do 100 km/h przyspieszy w jedynie 7,3 s.
Trzecie źródło napędu to klasyczna hybryda, nazwana w gamie Forda FHEV. Łączy ona 2,5-litrowy silnik z automatyczną skrzynią typu eCVT. Dzięki nowym technologiom ta wersja może pokonać nawet do 900 km na jednym zbiorniku paliwa i wygenerować do 64 procent czystej jazdy z napędem elektrycznym w mieście.
W wersji z napędem na przednią oś generuje 180 KM, auto przyspiesza do 100 km/h w 9,1 s, prędkość maksymalna wynosi 196 km/h i ma średnie zużycie paliwa wynoszące 5,3-5,4 l/100 km. Ale w przypadku tego rodzaju napędu dostępny jest też wariant z napędem na cztery koła – 2.5 FHEV AWD, który podobnie, jak wersja z napędem na przód moc na koła przenosi przy pomocy automatycznej skrzyni eCVT. Dysponuje jednak większą mocą 183 KM, co w połączeniu z poprawionymi walorami trakcyjnymi pozwala przyspieszyć do 100 km/h w 8,3 s. Średnie zużycie paliwa to 5,7 l/100 km, a model rozpędzi się do 196 km/h.
Szeroki wybór wersji wyposażenia i układów napędowych, który pozwoli dobrać każdemu klientowi auto do swoich potrzeb i charakteru to niewątpliwie jedna z zalet Kugi. Ale nie jedyna. Co jeszcze oferuje?
Mistrz uciągu
Nowy Ford Kuga wyrasta na mistrza uciągu. Jeżeli ktokolwiek potrzebuje auta do holowania przyczepy, to wśród aut tej klasy nie znajdzie modelu z większymi możliwościami. W hybrydowych wersjach FHEV AWD oraz hybrydzie typu plug-in masa maksymalnej przyczepy to aż 2100 kg!
Oprócz znakomitego uciągu, auto oferuje także szereg innych udogodnień dla osób podróżujących z przyczepą. Należą do nich między innymi lista kontrolna podłączania przyczepy czy nawigacja, w której odnajdziemy funkcję Trailer Tow (funkcja holowania przyczepy). Wyznaczy ona najlepszy wariant trasy w przypadku, gdy autem holujemy przyczepę.
Zaawansowany system teleinformatyczny Ford Sync4
Nowa Kuga to także całkowicie odmienione wnętrze, w którym znajdziemy zaawansowane systemy teleinformatyczne, ale także wiele nowości ze świata łączności i obsługi. Nowa generacja systemu informacyjno-rozrywkowego Ford SYNC4, który obsługiwany jest przez 13,2-calowy centralny ekran dotykowy oferuje dwukrotnie większą moc obliczeniową niż poprzednia wersja systemu. Dodatkowo system zapewnia łączność 5G wraz z szybkim dostępem do informacji oraz nawigację korzystającą z chmury obliczeniowej. Dzięki temu możemy np. on-line unikać korków na drogach. W najnowszej wersji, systemy Apple CarPlay i Android Auto, mająmożliwość bezprzewodowego połączenia i dostęp do potrzebnych, kluczowych aplikacji i informacji. Nowością jest także standardowy asystent głosowy Alexa – to właśnie dzięki niemu podróżujący mogą zadawać pytania lub wydawać polecenia nawet wtedy, kiedy smartfon nie jest połączony z systemem. Kolejną nowością z Kudze jest 12,3-calowy, cyfrowy wyświetlacz zegarów.
Wszystkie najnowsze rozwiązania, które znajdziemy w nowym modelu uzupełniają zalety, z których od lat znana jest Kuga. Przestronne wnętrze, obszerny bagażnik połączono z wysokim komfortem podróży oraz – z charakterystyczny dla wszystkich modeli Forda – sportowym prowadzeniem. Dodatkowo wyrafinowane rozwiązania techniczne przyczyniły do uzyskania przez Kugę maksymalnej, 5-gwiazdkowej oceny bezpieczeństwa w testach Euro NCAP.