Przejdź do treści
Aktualności
Motoryzacja

Polacy pokochali SUV-y. Najpopularniejsze modele w Polsce

Rynek motoryzacyjny w Polsce podbija SUV-owa gorączka. Europejski trend zdominowania rynku przez pojazdy typu SUV dotknął również nasz kraj z pełną siłą. W 2024 roku sprzedaż aut terenowych bije rekordy, stanowiąc zdecydowaną większość najchętniej wybieranych modeli. Analiza rejestracji nowych samochodów ujawnia zaskakująco wysoki udział SUV-ów w pierwszej dziesiątce – aż siedem z dziesięciu najpopularniejszych aut to właśnie pojazdy z segmentu SUV.

Należy jednak zaznaczyć, że klasyfikacja nie jest jednoznaczna. Płynne granice między SUV-ami a crossoverami utrudniają precyzyjne podsumowanie danych. Samochody takie jak Volkswagen T-Roc czy Toyota C-HR stanowią przykłady tej niejednoznaczności, a ich kategoryzacja wymaga dokładniejszej analizy specyfikacji technicznych i marketingowych. Prezentowane dane oparte są na rejestracjach, co nie odzwierciedla w pełni złożoności rynku i może zawierać pewien margines błędu w klasyfikacji.

Wśród miejskich SUV-ów lideruje Toyota Yaris Cross, w segmencie kompaktowych SUV-ów bardzo popularne są Toyota Corolla Cross i Kia Sportage, natomiast w segmencie dużych SUV-ów liderem jest Volvo XC60.

59,15 % - w Polsce rejestracje SUV-ów rosną w tempie dwucyfrowym

1. Toyota Yaris Cross to najpopularniejszy crossover w Polsce. Po 11 miesiącach sprzedaży 2024 roku, 14 358 klientów wybrało tego miejskiego crossovera. 1.5 Hybrid o mocy 116 i 130 KM.

Na hybrydę często decydują się polscy klienci poszukujący miejskiego auta, o czym świadczy duża ilość sprzedanych Yarisów Hybrid. Hybrydy stanowią obecnie 85% całkowitej sprzedaży marki

2. Drugi wynik uzyskała Toyota C-HR – 13 021 sprzedanych aut w 11 miesięcy. W obecnie dostępnej drugiej generacji auta klienci mają szeroki wybór zelektryfikowanych napędów od pełnej hybrydy z napędem na przód (1.8 Hybrid 140 KM, 2.0 Hybrid 197 KM) lub z inteligentnym napędem na cztery koła AWD-i (2.0 Hybrid 197 KM) po hybrydę plug-in o mocy 223 KM, która oferuje zasięg w trybie EV nawet do 100 km w ruchu miejskim.

3. KIA Sportage cieszy się dużą popularnością w Polsce i regularnie pojawia się w czołówce najlepiej sprzedających się SUV-ów. W tym roku 12 757 Na szczególną uwagę zasługuje wersja Kia Sportage PHEV napędzana  benzynowym silnikiem o mocy 180 KM i elektryczną jednostką generującą 91 KM, a łączna moc hybrydowego układu to 265 KM.

Tomasz Mucha, Mercedes-Benz Polska

q

Mercedes-Benz ma najszerszą gamę SUV-ów w segmencie – od kompaktowych GLA i EQA aż po kultową Klasę G. Ich kompleksowe portfolio obejmuje zarówno warianty zelektryfikowane spalinowe, hybrydy plug-in z pojemnym akumulatorem, jak i modele zasilane prądem. Teraz nasze elektryczne SUV-y są dostępne w wyjątkowo atrakcyjnej ofercie. Linie EQE SUV i EQS SUV można nabyć w wersjach Twoja Edycja z dodatkowym wyposażeniem w cenie, a kompaktowe modele EQA i EQB są oferowane w promocyjnym finansowaniu, z zabezpieczoną dopłatą „Mój Elektryk”. Mamy też elektryzującą nowość – to Klasa G 580 EQ z innowacyjnym napędem, z niespotykanymi funkcjami do jazdy w terenie. Nasza koncepcja elektromobilności to nie tylko samochody, ale też ekosystem inteligentnych usług, dzięki którym użytkowanie każdego elektrycznego Mercedesa jest naprawdę intuicyjne.

DARIA ZIELASKIEWICZ, DYREKTORKA MAREK SEAT

a

SUV-y już od dłuższego czasu podbijają serca Polaków i cieszą się rosnącą popularnością. Ten trend jest doskonale widoczny również na przykładach naszych marek: aż 86% nowych sprzedanych samochodów CUPRA to właśnie SUV-y, a w SEAT jest to 71%. Popularność tego segmentu nie dziwi, bo SUVy to świetne połączenie atrakcyjnego stylu, funkcjonalności, bezpieczeństwa, przy jednoczesnej dużej dynamice jazdy. Innymi słowy – te modele trafiają w gusta bardzo szerokiej grupy odbiorców, zarówno rodzin, oczekujących komfortu, jak i tych, którzy chcą się wyróżnić i stawiają na nowoczesny, czasem nawet drapieżny design.

Co więcej, zainteresowanie SUV-ami jest nie tylko duże, ale też stale wzrasta – tylko w 2023 roku w ramach marki CUPRA odnotowaliśmy wzrost sprzedaży w tym segmencie aż o 264% w porównaniu do 2022! Z naszego portfolio klienci pokochali m.in. model CUPRA Formentor, który klienci doceniają nie tylko za aspekty praktyczne, ale przede wszystkim frajdę i emocje, których ten samochód dostarcza kierowcy. Z kolei z gamy marki SEAT najczęściej korzystają klienci, którzy oczekują dobrej jakości i bezpieczeństwa w racjonalnej cenie. W ten sposób odpowiadamy na różnorodne potrzeby klientów i trendy rynkowe definiujące nowoczesną mobilność.

Janusz Chodyła, Renault Polska

q

Już kilka lat temu samochody z nadwoziem typu SUV przewyższyły w statystykach sprzedaży w Europie wszystkie inne popularne rodzaje nadwozi, takie jak hatchback i sedan. Tendencja ta jest jeszcze silniejsza w Polsce, obejmując wszystkie główne segmenty rynku. Dlatego oferta SUV-ów w Renault zaczyna się już od miejskiego modelu Renault Captur, który jest bestsellerem marki w Polsce i dostępny również z układem w pełni hybrydowym. Podobnie jak inne większe modele, w tym najnowszy Symbioz, skierowany do rodzin, Captur oferuje multimedia oparte na systemie Google. Typowym przedstawicielem segmentu SUV-ów jest Renault Austral, charakteryzujący się muskularną sylwetką oraz dynamicznym, w pełni hybrydowym napędem o mocy 200 KM i systemem 4 kół skrętnych. Rodziny poszukujące jeszcze większego pojazdu powinny zwrócić uwagę na Renault Espace, który łączy zalety modelu Austral z możliwością wyboru wersji 7-miejscowej. W bieżącym roku do gamy Renault dołączył flagowy model marki – Renault Rafale, który pełni także rolę samochodu reprezentacyjnego Prezydenta Francji. Nazwa Rafale nawiązuje do samolotu Renault Caudron Rafale z lat 30. XX wieku, co podkreśla 125-letnie dziedzictwo marki. Model ten jest teraz dostępny również w wersji 300 KM z napędem 4x4.

Dacia Duster to model, który odpowiada za ponad 50% sprzedaży tej marki w Polsce. Klienci doceniają wersję LPG z zasięgiem do 1300 km, doskonałe właściwości terenowe wersji 4x4 oraz nowy, w pełni hybrydowy napęd, który zachwyca komfortem prowadzenia i niskim zużyciem paliwa. W przyszłym roku do oferty dołączy większy brat Dustera – model Bigster, dłuższy o 23 cm, co zapewnia jeszcze więcej miejsca wewnątrz oraz bagażnik większy o 150 litrów.

Autor: Robert Gołaszewski

Najnowsze wydanie