Dominujący na scenie
Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 250 KM CRD Overland Summit - wrażenia z jazdy
Jeep Grand Cherokee to najczęściej nagradzany SUV w historii. Zdecydowany i elegancki wygląd zewnętrzny emanuje mocą. Każda wersja Grand Cherokee 2014, od Laredo po Summit, proponuje luksusowe akcenty stylizacji nadwozia, w tym nową kratę chłodnicy i zderzak, charakterystyczne światłą do jazdy dziennej, reflektory przeciwmgielne oraz system bezkorkowego wlewu palowa.
Test Jeepa Grand Cherokee zbiegł się z premierą nowej płyty Perfectu DaDaDam. W odtwarzaczu, z 19 głośników audio Harman/Kardon o mocy 850 watów, słychać jeden z lepszych kawałków ,,Odnawiam duszę”. Trudno o przyjemniejsze skojarzenia z flagowym modelem Jeepa. Wygląd i radość z prowadzenia auta to poezja w najlepszym wydaniu.
Jednym z wielu argumentów przemawiających za Jeepa Grand Cherokee jest to, że auto łączy w sobie funkcjonalność i sportowy charakter, co w tej klasie jest rzadkością. Elegancki i sportowy charakter auto zawdzięcza płynnej linii maski i chromowanemu grillowi. Kierunkowskazy umieszczone w bocznych lusterkach ułatwiają innym kierowcom obserwację manewrów, a nowoczesny system ostrzega kierowcę za pomocą sygnałów dźwiękowych i wizualnych.
Przestronne wnętrze
Nowocześnie zaprojektowana deska rozdzielcza jest czytelna i wygląda bardzo ekskluzywnie. Przy tym panuje tu porządek i tradycja. Pojawił się tu duży ekran dotykowy systemu multimedialnego UConnect z nawigacją Garmin o rozmiarze 8,4 cala, a pod nim zupełnie zrewolucjonizowany panel obsługi mediów i wentylacji. Całość jest bardzo intuicyjna w obsłudze, działa szybko i bezproblemowo.
Elegancki, nowy model Summit to stylowe i przytulne wnętrze z podgrzewanymi i wentylowanymi fotelami obitymi skórzana tapicerką Natura Plus z przeszyciami i zamszowymi wstawkami. Całość podkreślają akcenty z egzotycznego drewna I chromowane elementy. Dążenie stylistów do doskonałości widać też w luksusowych panelach drzwi z wykończeniem w prawdziwym drewnie, konsoli środkowej oraz nowej gałce dźwigni zmiany biegów.
Aranżacja foteli pozwala na dużą ilość możliwych ustawień. Nawet przy maksymalnej liczbie osób podróżujących, pozostaje przestrzeń bagażowa o pojemności 457 litrów. Wzrasta ona do 1554 litrów przy złożonych siedzeniach. Dopełni szczęścia przydałaby się większa ilość schowków i wygodniejsze zapinanie tylnych pasów.
Mocarny Jeep nieźle się zbiera
Kultura pracy jednostki napędowej jest wzorowa, silnik podczas jazdy na trasie ledwo słychać. Układ kierowniczy też działa bez zarzutu. Legendarne możliwości nowego Jeepa są jeszcze lepsze dzięki systemowi Selec-Terrain oferującemu pięć trybów pracy, spośród których można wybrać taki, który najbardziej odpowiada konkretnej nawierzchni lub warunkom atmosferycznym, np. śniegu. Znakomitą przyczepność zapewnia również sprawdzone systemy napędu 4x4, a pneumatyczne zawieszenie pomaga w zapewnieniu optymalnego komfortu, właściwości jezdnych i wysokości prześwitu podczas jazdy na drodze jak i w terenie. Pojazd prowadzi się bardzo pewnie, nawet podczas szybkiej jazdy można dobrze wyczuć auto.
To niewątpliwie też zasługa rewelacyjnej skrzyni biegów. Nowa, wyjątkowa 8-stopniowa automatyczna skrzynia biegów zapewnia lepsze przyspieszenie, płynną zmianę biegów i ograniczenie zużycia paliwa. Sterowana w pełni elektronicznie, posiada również ręczną możliwość zmiany biegów za pomocą łopatek przy kierownicy. Dzięki ponad 40 indywidualnym mapom sprawia, że skrzynia dostosowuje się do warunków, optymalizując zużycie paliwa, osiągi i przyjemność zjazdy. Inteligentne oprogramowanie uwzględnia czynniki zmienne, m.in. przebieg momentu obrotowego, przypadki redukcji biegu, przyspieszenie zmiany nachylenia drogi oraz przyczepności i częstotliwość zmiany przełożeń w celu określenia właściwej mapy. Dodatkowe parametry zawarte w strategii kontroli obejmują kontrolę prędkości pojazdu, elektroniczną kontrolę stabilności i temperatury. Wynikiem jest przełożenie, idealne dopasowanie do osiągów i optymalizujące właściwości jezdne.
Jeep Grand Cherokee to samochód wyjątkowy i ekscytujący. To zdecydowanie jedna z ciekawszych propozycji na rynku. Do tego, w relacji wrażeń z jazdy do ceny wypada naprawdę dobrze. Ile sensu jest w jego zakupie, wiedzą tylko ci, których na niego stać.
PLUSY
-
Świetny wygląd
-
Dobra stabilność prowadzenia jak na gabaryty auta
-
Praca skrzyni biegów
-
Osiągi
-
Funkcjonalność
-
Bogate wyposażenie
-
Przy spokojnej jeździe w pełni akceptowalne zużycie paliwa
-
Dobre hamulce
MINUSY
-
Niewygodne zapinanie tylnych pasów
-
Mała ilość schowków
DANE TECHNICZNE
Silnik: | 2 987 cm3 (250KM) |
Długość / szerokość / wysokość [mm]: | 4828/1943/1802 |
Pojemność bagażnika [l]: | 457/1554 |
Masa własna [kg]: | 2328 |
Ładowność [kg]: | 621 |
Liczba miejsc siedzących: | 5/5 |
Rozstaw osi w [mm]: | 2915.00 |
Minimalna średnica skrętu [m]: | 11.60 |
Przyspieszenie: | 0-100 km/h: 8,2 s |
Prędkość maksymalna: | 202 km/h |
Zużycie paliwa (miasto): | 10,3 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 7,3 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 9,1 l/100 km |
Model od: | 215 500 zł |
Testowany egzemplarz: | 293 600 zł |
Robert Gołaszewski