WorldFood Poland 2022 r. w Expo XXI
Podczas tegorocznej edycji organizatorzy targów starali się odpowiedzieć na największe potrzeby oraz wyzwania dotyczące sytuacji rolno-spożywczej w Polsce. Podczas debaty inauguracyjnej udział wzięli: Maciej Golubiewski, szef gabinetu komisarza UE ds. rolnictwa oraz Norbert Kaczmarczyk, Pełnomocnik Rządu ds. Przetwórstwa i Rozwoju Rynków Rolnych, Andrzej Gantner Wiceprezes Zarządu Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców, Witold Choiński Prezes Zarządu Związku Polskie Mięso, Maciej Ptaszyński Wiceprezes Zarządu Polskiej Izby Handlu oraz Łukasz Ambroziak z Zakładu Ekonomiki Agrobiznesu i Biogospodarki, a moderatorem dyskusji był Andrzej Wierzchoń z Wiadomości Spożywczych.
Eksperci zastanawiali się nad realnym wpływem konfliktu Rosja-Ukraina na bezpieczeństwo żywnościowe w Polsce i Europie oraz wspólnie stwierdzili, że Polska jest bezpiecznym obszarem jeśli chodzi o produkcję żywności, przodując w eksporcie żywności, ale należy zachować ostrożność, jeśli chodzi o wzrost cen, które w obecnej sytuacji są nieuniknione.
Razem z FoodTalks przeprowadzone zostały rozmowy na temat przyszłości branży spożywczej. Emilia Hahn, Prezes Zarządu PR Hub wraz z panelistami omówiła działanie Systemu Nutr-Score i jego wpływ na branżę rolno-przetwórczą. Nie zabrakło również dalej mocno utrzymującego się trendu eko, żywności funkcjonalnej i kategorii BIO. Karol Przybylak z Biokuriera omówił najnowsze dane z raportu Koalicji na Rzecz BIO oraz temat e-commerce dla produktów ekologicznych.
W kolejnej prelekcji Żaneta Geltz z magazynu Hipoalergiczni podkreśliła znaczenie niezależnej wiedzy naukowej niezbędnej do produkcji żywności. Drugi dzień konferencji obfitował w wiele merytorycznych treści. Pojawił się m.in. temat trendów konsumenckich w zestawieniu z kategorią żywności i napojów 2022, który przybliżyła Honorata Jarocka z Mintel, temat zafałszowań żywności przedstawili: Janusz Olejnik, Magdalena Wolska oraz Michał Snopkiewicz z FoodFakty. Nie zabrakło również fachowej wiedzy na temat znaków towarowych, dodatków do żywności oraz rynku e-commerce.
Oprócz konferencji oraz debat, które poruszyły bieżące problemy sektora FMCG, WorldFood Poland to przede wszystkim stoiska targowe wielu firm. Podczas tegorocznej edycji odwiedzający mogli zobaczyć ponad 250 stoisk wystawców z całego świata, w tym pawilony narodowe Sri Lanki, Tajlandii, Tunezji, Korei, Grecji oraz specjalny sektor Bellavita i Iberica z szeroką ofertą produktów spożywczych i alkoholi z Włoch i Hiszpanii. Mimo sytuacji geopolitycznej na targach nie zabrakło przedsiębiorców z Ukrainy. Na uwagę zasługują także pokazy kulinarne najlepszych kucharzy, a także program Pizza Academy prowadzony przez wystawców z Włoch.
Jak co roku, ogromnym zainteresowaniem cieszył się konkurs o Złoty Medal Targów WorldFood Poland, w którym Jury testowało, aż 153 produkty. W tym roku w gronie Jury gościliśmy decydentów z sieci handlowych: Mirosława Oleksieja z Grupy Chorten, Justynę Rytel-Andrianik z Carrefour, Bartosza Petera z sieci Selgros, Renatę Kazimierczak eksperta z Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka SGGW oraz Prezesa Stowarzyszenia Szefów Kuchni i Cukierni Jarosława Uścińskiego. Złote Medale otrzymało 10 produktów w różnych kategoriach, a dodatkowo 6 produktów zostało wyróżnionych nagrodą specjalną.
Zwycięzcy:
Debiut Targowy
Borówka w czekoladzie Cocoa Berry – Alta Saska
Innowacje
Roślinne klopsiki z czerwoną cebulką i tymiankiem – OneDayMore
Złoty Medal
Pyrsk jabłko – pigwowiec – Browar Zamkowy „Racibórz”
Chrupiące owocożelki malinowe w kształcie rybki Kiddylicious – Stewiarnia
Śledź tradycyjny z porem – Perła Rybki Premium
Chilli Sin Carne roślinne – Primavika
Bezglutenowy chleb pełne ziarno – Balviten
Olamar Olej z nasion amarantusa – suplement diety – Szarłat
Proud Irish Whiskey Single Malt – GF
Jasmeen – 7 Przypraw – Levant Foods
Wyróżnienia
Pierożki samosa – Sadat
Granola orzechowa z miodem, pyłkiem pszczelim i propolisem – Gospodarstwo Pasieczne Tomasz Łysoń
Izraelska koszerna oliwa z oliwek Sindyanna Extra Virgin – Viands
Herbatka owocowa Witaminki Liofilizowana Eko – Dary Natury
Berroxin Gummies – Aronpharma
Nalewka Cztery Pory Roku – Nalewki Staropolskie Karol Majewski i Wspólnicy
W czasie trwania targów WorldFood Poland udało się z sukcesem zrealizować program VIP-Buyer,
w którym połączyliśmy za pomocą platformy online kupców z Wystawcami, a następnie zaaranżowaliśmy około 200 spotkań B2B w specjalnie wyznaczonej strefie do matchmakingu.
W spotkaniach wzięli udział kupcy z sieci handlowych Auchan, Carrefour, Biosklep, Barbora, cateringu NFTY oraz specjaliści ds. zakupów z Wietnamu i Rumunii.
Ostatniego dnia targów odbyła się zbiórka żywności współorganizowana z Bankiem Żywności SOS w Warszawie, dzięki której udało się zebrać aż 700 kg produktów spożywczych na rzecz potrzebujących z Ukrainy. Organizatorzy chcieliby serdecznie podziękować Wystawcom za przekazane dary, które będą dystrybuowane potrzebującym przebywającym na terenie Polski.
Już teraz zapraszamy wszystkich do kolejnej edycji targów WorldFood Poland, która odbędzie się
w dniach 18-20 kwietnia 2023 r. w EXPO XXI Warszawa.