Mercedes-Benz EQV to więcej niż samochód
Mercedes-Benz EQV elektryczny van - wrażenia z jazdy.
Mówi się, że to nie cel sam w sobie jest ważny, a droga do niego. Do niedawna to popularne powiedzenie odnosiłem do kolejnych projektów realizowanych w wydawnictwie. Dopiero rodzinna wycieczka do Parku Rozrywki Energylandia w Zatorze uświadomiła mi, że to powiedzenie może wprost odnosić się do komfortowej i przyjemnej podróży samochodem.
Mercedes-Benz EQV to w pełni elektryczna odmiana dobrze nam znanej Klasy V, czyli samochodu, który z powodzeniem funkcjonuje jako wszechstronny samochód rodzinny albo firmowy „bus” klasy premium. Posiadanie w firmie takiego auta jak Mercedes EQV z pewnością pozytywnie wpłynie na wizerunek przedsiębiorstwa, który może bezpośrednio przełożyć się na wielkość sprzedaży.
Design. Nadwozie i wnętrze
Już przy pierwszym spojrzeniu, specjalnie zaprojektowane dla wersji EQ elementy wzornictwa, nadają autu nowoczesny charakter, zarówno na zewnątrz jak i we wnętrzu pojazdu.
Testowany model został wyposażony m.in. w sześć niezależnych foteli (maksymalna konfiguracja EQV jest ośmioosobowa), panoramiczny, otwierany dach, pakiet parkowania z kamerą 360 stopni, automatyczną klimatyzację, podgrzewane fotele kierowcy i pasażera z przodu, elektrycznie otwierane drzwi i tylną kanapę.
Zaprojektowane specjalnie dla rodziny EQ elementy stylizacji nadają jej ekscytujący i nowoczesny charakter. Na życzenie można poddać stylistykę dalszej personalizacji: na przykład za pomocą pakietu stylizacyjnego EQV linii Avantgarde, pakietu stylizacyjnego nadwozia EQV i atrakcyjnych obręczy ze stopu metali lekkich.
Centrum sterowania EQV stanowi rewelacyjny system informacyjno-rozrywkowy MBUX (Mercedes-Benz User Experience) i aplikacja Mercedes me. Dzięki Elektrycznej Inteligencji można na przykład aktywować zdalne ustawienie żądanej temperatury wnętrza przed podróżą, regulować ustawienia ładowania i obsługiwać nawigację oraz funkcje Mercedes me Charge.
Elektryczna Inteligencja uruchamia się, gdy tylko kierowca zacznie planować podróż – albo przez MBUX w samym pojeździe, albo z wyprzedzeniem za pośrednictwem aplikacji Mercedes me. Oznacza to, że wycieczkę z rodziną można zaplanować przy stole podczas śniadania, po prostu wybierając miejsce docelowe i żądany czas odjazdu – a na podróżnych będzie czekała kabina o komfortowej temperaturze. Na starcie MBUX aktualizuje trasę przesłaną do pojazdu przez aplikację na podstawie wielu czynników, takich jak aktualne dane o ruchu i pogodzie, topografia trasy, aktualny zasięg i dostępne stacje ładowania.
Elektryczny MPV z gwiazdą powstaje w fabryce Mercedes-Benz w Vitorii (Hiszpania), gdzie produkowana jest także Klasa V z konwencjonalnym napędem
Przyjemność z prowadzenia
Wspomniana trasa - wycieczka do Zatoru, zmieniła moje nastawienie do tego, że autem elektrycznym nie powinno się wyjeżdżać w dłuższe trasy.
Przy dzisiejszych ograniczonych zasięgach, a może przede wszystkim małej ilości stacji ładowania, samochody elektryczne nie są gotowe na pokonywanie długich odległości. Jednak z EQV, przy dobrze zaplanowanej trasie, z przerwą na obiad i w tym samym czasie na naładowanie baterii, bez stresu dotarliśmy na miejsce. Producent deklaruje zasięg do 360 km. Faktycznie po naładowaniu pełnej baterii komputer pokazał zbliżony zasięg, natomiast żeby przejechać taki dystans trzeba spełnić kilka warunków.
Najważniejsze z nich to starać się nie rozwijać zbyt dużych prędkości oraz ograniczyć używanie klimatyzacji. Z mojego doświadczenia wynika, że jeśli nie przekraczamy 110 km/h, samochody elektryczne w miarę wiernie ,,oddają” deklarowany zasięg. Przy prędkościach autostradowych zasięg będzie topniał bardzo szybko.
EQV, podobnie jak spalinowa wersję prowadzi się bardzo komfortowo. W porównaniu do spalinowego modelu klasy V, odmiana elektryczna jest sporo cięższa. Masa własna auta wynosi 2800 kg. Pod podłogą zamontowano baterię o użytecznej pojemności 90 kWh. Ciekawostką jest to, że w tym modelu napęd został przeniesiony na przód.
Podsumowanie
Doskonale rozumiem, że przy dzisiejszej, słabo rozbudowanej infrastrukturze – małej ilości stacji ładowania, jazda autem elektrycznym w dłuższe trasy wymaga ,,odwagi” . W przypadku Mercedesa EQV takie wyprawy zaczynają być przyjemnością, zwłaszcza kiedy oprócz akceptowalnego zasięgu towarzyszą nam komfort, wysoki poziom funcjonalności oraz rewelacyjny system informacyjno-rozrywkowy MBUX. Dzięki dużej pojemności akumulatora i seryjnej funkcji szybkiego ładowania o mocy maks. do 110 kW można pokonywać także dłuższe trasy.
Autor: Robert Gołaszewski
Dane techniczne:
Silnik: elektryczny
Zasięg na ładowaniu: 35o km
Moc: 204 KM
Maksymalny moment obrotowy: 362 Nm
Bateria: 90 kWh
Napęd: przedni
0-100 km/h: 12 s
V-max: 160 km/h
Gniazdo ładowania: Typ 2 + CCS Combo 2