W pełni elektryczny Nissan ARIYA już w Polsce!
ARIYA otwiera kolejny rozdział w historii bezemisyjnych samochodów Nissana. Ten w pełni elektryczny crossover pozwala na nowo odkryć potencjał pojazdu z tego typu napędem i oferuje niezrównany poziom komfortu oraz integracji z samochodem, ucieleśniając jednocześnie japońskie DNA Nissana.
W modelu ARIYA Nissan wykorzystał swoje doświadczenie lidera elektryfikacji i pioniera segmentu crossoverów, dzięki czemu nowy pojazd oferuje wyjątkowe właściwości jezdne oraz niezrównane zalety napędu elektrycznego.
Jazda samochodem elektrycznym: płynność, dynamika i równowaga
Płyta podłogowa Nissana ARIYA – CMF-EV – została stworzona specjalnie do samochodów elektrycznych. Umożliwia ona uzyskanie optymalnych parametrów w zakresie mocy, zasięgu oraz możliwości ładowania. Zadbano także o równowagę między komfortem jazdy a dynamiką i zwinnością. Trzy wersje modelu (ARIYA 2WD 63 kWh, ARIYA 2WD 87 kWh oraz ARIYA e‑4ORCE AWD 87 kWh) i zasięg do 533 km zaspokoją oczekiwania szerokiego spektrum klientów.
Dzięki stuprocentowo elektrycznemu zespołowi napędowemu ARIYA oferuje natychmiastowo dostępny wysoki moment obrotowy, co oznacza płynne, dynamiczne i niemal bezgłośne przyspieszanie oraz imponującą elastyczność. Nissan zadbał nie tylko o to, by zespół napędowy był wyjątkowo cichy, ale także by podczas szybkiej jazdy nie wybijał się żaden dźwięk. Dzięki temu w kabinie panuje sprzyjająca relaksowi jednolita cisza – nawet z tyłu.
ARIYA 87 kWh może odzyskać nawet do 350 km zasięgu już po 30‑minutowym, wyjątkowo wydajnym ładowaniu szybką ładowarką wykorzystując złącze CCS. Zespół baterii trakcyjnej umieszczono w podłodze pomiędzy osiami, uzyskując rozkład masy 50/50 w wersji e‑4ORCE oraz niemal równie idealny w odmianach z napędem na przednie koła. Podczas testów inżynierowie przykładali dużą wagę do znalezienia perfekcyjnej równowagi między dynamiką, poczuciem bezpieczeństwa i komfortem jazdy, kluczowych do zapewnienia klientom jak najlepszych wrażeń podczas jazdy flagowym modelem marki.
Klienci europejscy oczekują niezwykle reaktywnego układu kierowniczego i dużej zwrotności, a jednocześnie lepszej stabilności przy wyższych prędkościach. W wersjach modelu ARIYA przeznaczonych na Europę zwiększono więc siłę tłumienia amortyzatorów oraz zmodyfikowano stabilizatory, aby ograniczyć przechyły nadwozia. Inżynierowie Nissan Europe odpowiednio dobrali także charakterystykę sprężyn i układu kierowniczego, usztywniając go w czasie jazdy z wyższymi prędkościami.
Nowy kanon stylistyczny – ponadczasowy japoński futuryzm
Japońskie korzenie Nissana widoczne są w stylistyce zarówno nadwozia, jak i wnętrza. Ponadczasowy japoński futuryzm to koncepcja, która pozwoliła na nowo odkryć potencjał samochodu elektrycznego pod względem wzornictwa oraz połączyć estetykę z funkcjonalnością, tworząc atmosferę ekskluzywnej, otwartej przestrzeni.
ARIYA zaprojektowana została zgodnie z filozofią opartą o minimalizm, elegancję i subtelność. Kształty poszczególnych elementów dobrane zostały tak, aby zaakcentować nowoczesność pojazdu, zachowując jednocześnie jego ponadczasowy styl.
Nowa płyta podłogowa oraz kompaktowa budowa podzespołów napędu umożliwiła przeniesienie układu sterowania klimatyzacją pod maskę silnika. Projektanci mogli więc wykorzystać całą długość kabiny, której płaska podłoga pozwoliła uzyskać wrażenie ekskluzywnego, futurystycznego salonu. Wysmakowane i komfortowe wnętrze oferuje wszystkim pasażerom niespotykaną w tej klasie pojazdów przestrzeń dzięki maksymalizacji wielkości kabiny, będącej jedną z największych w tej kategorii aut. Od wentylowanych foteli projektowanych zgodnie z filozofią Zero Gravity i wzorcowej ilości miejsca na nogi po panoramiczny otwierany dach oraz przesuwaną elektrycznie środkową konsolę – wnętrze Nissana ARIYA jest przykładem nowego podejścia do harmonijnego połączenia komfortu i stylu.
Człowiek w centrum uwagi: technologie i rozwiązania
Dzięki najnowszym, zaawansowanym technologiom ARIYA jest samochodem przyjaznym kierującemu, skoncentrowanym na potrzebach użytkownika.
Kierowca może regulować ustawienie fotela, kierownicy oraz elektrycznie przesuwanej konsoli środkowej według własnych preferencji. Ustawienia mogą zostać zapisane w profilach użytkowników, co jest przydatne szczególnie w sytuacji, gdy z samochodu korzysta kilka osób. Na uwagę zasługuje także ergonomiczna, regulowana konsola, pełniąca funkcję podłokietnika wyposażonego w praktycznie ukrytą ładowarkę indukcyjną do telefonów komórkowych. Wraz z całą konsolą przesuwa się zamontowany na niej selektor przełożeń oraz sąsiadujący z nim panel dotykowych przełączników.
Monolityczny wyświetlacz modelu ARIYA składa się z dwóch ekranów – każdy o przekątnej 12,3” – na których prezentowane są najważniejsze informacje, jak stan naładowania baterii trakcyjnej, zasięg czy wskazówki nawigacji. Wyświetlanie wielu informacji w przejrzystym, poziomym układzie przypominającym falę ułatwia ich odczytywanie bez nadmiernego rozpraszania uwagi kierowcy.
Samochód jest również wyposażony w rozbudowany wyświetlacz przezierny, który podaje praktyczne informacje w bezpieczny dla prowadzącego sposób.
Na minimalistycznej desce rozdzielczej umieszczono dotykowe, haptyczne przyciski sterujące klimatyzacją, podświetlające się po uruchomieniu samochodu. Jedynie najważniejsze przełączniki, w tym pokrętło regulacji głośności oraz przyciski na kierownicy, zachowały swoją tradycyjną postać. Deska rozdzielcza z dyskretnym panelem sterowania wpisuje się w układ kabiny i podkreśla elegancję wnętrza, a dźwignia selektora przekładni dobrze leży w dłoni, zachęcając do przyjęcia zrelaksowanej pozycji za kierownicą.
Rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa
Zgodnie z przyjętą przez Nissana zasadą projektowania pojazdów maksymalnie uwzględniających potrzeby kierującego, ARIYA wyposażona została w pakiet inteligentnych systemów bezpieczeństwa. Wśród nich w standardzie znajdują się między innymi: automatyczny hamulec awaryjny z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów, system ostrzegania o możliwej kolizji podczas jazdy do przodu, system wykrywania zmęczenia kierowcy, interwencja w razie niezamierzonej zmiany pasa ruchu, ostrzeganie i interwencja w razie wykrycia pojazdu w martwym polu, rozpoznawanie znaków drogowych czy system ostrzegania o ruchu poprzecznym w trakcie cofania z funkcją awaryjnego hamowania.
Inteligentna integracja – usługi połączone i technologie wspomagające prowadzenie pojazdu
ARIYA oferuje także najnowocześniejsze technologie wspomagające kierowcę, w tym ProPILOT Assist z Navi-link, czyli jak dotąd najbardziej zaawansowaną wersję asystenta kierowcy Nissana dostępną w Europie. Standardowe wyposażenie obejmuje ponadto asystenta zjazdu ze skrzyżowania, system kamer 360°, inteligentny kluczyk I-Key,
a w wyższej wersji wyposażenia także system reflektorów adaptacyjnych w technologii Full LED, wyświetlacz przezierny, jak również funkcję pamięci ustawień dla dwóch kierowców obejmującą ustawienia foteli, konsoli centralnej oraz lusterek.
Nowością jest funkcja inteligentnego planowania trasy uwzględniająca w czasie rzeczywistym różne czynniki, takie jak natężenie ruchu, warunki na drodze, dostępność stacji ładowania czy zapas energii w baterii trakcyjnej. Za pomocą aplikacji NissanConnect Services użytkownik może, przykładowo, zdalnie sterować klimatyzacją, procesem ładowania czy zamkami pojazdu. W samochodzie można również korzystać bezprzewodowo z Apple CarPlay oraz – za pośrednictwem kabla – z Android Auto.
ARIYA w Polsce
Klienci w Polsce entuzjastycznie przyjęli elektrycznego crossovera ARIYA. Dotychczas zostało sprzedanych 250 szt. modelu, czyli cały przydział przewidziany na ten rok dla naszego rynku. W październiku pierwsi klienci otrzymają swoje egzemplarze flagowego modelu Nissana.
DANE TECHNICZNE
Specyfikacja techniczna |
ARIYA 2WD |
ARIYA e-4ORCE (AWD)* |
|
63 kWh |
87 kWh |
87 kWh |
|
Pojemność akumulatora |
66 kWh (znamionowa) 63 kWh (użytkowa) |
91 kWh (znamionowa) 87 kWh (użytkowa) |
91 kWh (znamionowa) 87 kWh (użytkowa) |
Moc |
160 kW |
178 kW |
225 kW |
Moment obrotowy |
300 Nm |
300 Nm |
600 Nm |
Maksymalna prędkość obr. silnika elektrycznego |
13 520 |
13 520 |
13 520 |
Przyspieszenie |
7,5 s |
7,6 s |
5,7 s |
Maksymalna prędkość |
160 km/h |
160 km/h |
200 km/h |
Zasięg |
do 403 km |
do 533 km |
do 500 km |
Maksymalna masa całkowita przyczepy |
750 kg |
1500 kg |
|
Długość |
4595 mm |
||
Szerokość |
1850 mm |
||
Wysokość |
1660 mm |
||
Rozstaw osi |
2775 mm |
2775 mm |
2775 mm |
Zwis przedni |
875 mm |
875 mm |
875 mm |
Zwis tylny |
945 mm |
945 mm |
945 mm |
Masa |
1800 kg – 2300 kg |
||
Rozstaw osi |
2775 mm |
||
Pojemność bagażnika |
2WD: 468 l / 4WD: 415 l |
||
Typ ładowarki |
CCS |
||
Moc szczytowa AC |
7,4/22 kW |
7,4/22 kW |
7,4/22 kW |
Moc szczytowa DC |
130 kW |
130 kW |
130 kW |
Doładowanie prądem stałym z 20% do 80% pojemności |
267 km w 30 min |
350 km w 30 min |
325 km w 30 min |
Gwarancja na pojemność akumulator |
8 lat lub 160 000 km |
||
Typ zawieszenia przedniego |
Niezależne, kolumny MacPhersona |
||
Typ zawieszenia tylnego |
Niezależne, wielowahaczowe |
||
Rozmiar opon (przód i tył) |
235/55 R19 lub 255/45 R20 (dostępne w opcji) |