Kolory ubrań w biznesie – jak wybrać
Czy tego chcemy, czy nie, kolory działają na naszą podświadomość. Stymulując nasz układ nerwowy, mają nad nami pewnego rodzaju władzę, a ich wpływ odbywa się poza naszą kontrolą. Z drugiej strony to my możemy manewrować barwami, by uzyskać pożądany efekt i wywrzeć konkretne wrażenie. Warto więc poznać ich symbolikę i stosować je odpowiednio do potrzeb i sytuacji. Ubiór, który wybieramy do pracy, jest nie tylko oznaką szacunku dla innych i kwestią estetyki. Wpływa także na sposób, w jaki postrzegają nas klienci, współpracownicy, szefostwo.
Kolory oddziałują nie tylko na innych. Determinują również to, jak czujemy się w nich my sami. Barwy, po które sięgamy na co dzień, odzwierciedlają nasze nastroje, samopoczucie, osobowość, ale też nastawienie do pracy.
W biznesie powiedzenie „jak Cię widzą, tak Cię piszą” ma podwójne znaczenie. Po pierwsze – ludzie wyciągają wnioski na temat tego, jaką osobą jesteś: świadomą siebie, zadbaną, godną zaufania, elegancką, … Po drugie – przez pryzmat Twojego wizerunku, czyli także tego, jak się prezentujesz w sytuacjach biznesowych i oficjalnych, oceniają firmę/markę: czy jest nowoczesna, profesjonalna, luksusowa, poważna, odpowiedzialna, skuteczna, wiarygodna.
Czy kolor w biznesie ma znaczenie zawsze?
Zawsze, choć w różnym stopniu. Wyznacznikiem tego, na jakie kolory i odcienie można sobie pozwolić, jest branża, w której pracujemy. Inaczej do kwestii ubioru podchodzi się w zawodach kreatywnych, takich jak grafik, architekt, projektant wnętrz, a inaczej w zawodach zaufania publicznego, w branżach takich jak prawo, bankowość, finanse, polityka.
Są również firmy, które mają ustaloną z góry gamę kolorystyczną będącą częścią narzuconego dress codu. Będąc pracownikiem tej firmy i nosząc uniformy, podczas spotkań z klientem nasz indywidualizm jest niejako schowany pod silniejszym komunikatem, jakim jest wypracowana marka firmy.
Obserwując świat biznesu czy polityki można wyciągnąć wniosek, że najskuteczniejszymi barwami są te zachowawcze, neutralne. W związku z tym pojawia się pytanie: czy biznesowy dress code nie lubi koloru? Otóż wręcz przeciwnie! Obowiązujące jeszcze kilkanaście lat wstecz sztywne zasady dotyczące ubioru (dress code) współcześnie nieco się poluzowały. Nie zmienia to jednak faktu, że kolorystyka ubrań biznesowych w niektórych branżach pozostaje praktycznie taka sama.
Do kolorów najbardziej uniwersalnych w biznesie zaliczamy:
-
granat
-
ciepłe i chłodne odcienie bieli
-
całą gamę szarości
-
pastelowy błękit (najczęściej koszule)
-
pastelowy róż (zalecane wyłącznie w koszulach)
-
czerwienie (w tym bordo)
-
czerń (zarezerwowana na wieczór)
Rzadziej spotykanymi kolorami w biznesie są brąz i zieleń.
Podstawowe znaczenia najczęściej stosowanych kolorów w biznesie
Granat to kolor utożsamiany z ponadczasową elegancją. Osoby, które w ubiorze stawiają na ten kolor, podkreślają swój autorytet, inteligencję, doświadczenie i profesjonalizm. Barwa ta symbolizuje oprócz tego władzę, szacunek, sprawiedliwość i porządek. Sięgają po nią bardzo często przedstawiciele dyplomacji i osoby na wysokich stanowiskach kierowniczych, dyrektorzy.
Biel jest ponadczasowa, elegancka, wyrafinowana lecz nieco wyniosła i zimna. Z drugiej strony kojarzy się z niewinnością, nowym początkiem, prostotą i czystością. Ma zatem dwa oblicza. Jest genialną bazą dla mocniejszych barw, ale też świetnie prezentuje się w tak zwanych total lokach, czyli stylizacjach, gdzie wszystkie elementy garderoby są tego samego koloru.
Ciepłe odcienie bieli i beże symbolizują przestrzeń, swobodę i chęć działania. Beż choć jest kolorem spokojnym i neutralnym, to sięgają po niego osoby, które chcą coś innym udowodnić. Beż jest to także kolor łączony z bogactwem i dobrobytem. Ze względu na uniwersalność, jest chętnie stosowany w zestawach do pracy i na co dzień.
Szary jest kolorem neutralnym, symbolizuje spokój i opanowanie. To także symbol prostoty, klasy i elegancji. Jednak osoby, które stawiają na szary w nadmiarze, mogą być postrzegane jako zamknięte w sobie, tajemnicze, niechętne do kontaktu z innymi, chłodne. Z reguły chcą być samowystarczalne i do wszystkiego dojść w pojedynkę. Szary ze względu na swój melancholijny wydźwięk, może obniżać nastrój. Grafit, czyli ciemny odcień szarego, symbolizuje profesjonalizm, władzę, wysoką pozycję, powagę i inteligencję.
Niebieski (w tym błękit) należy do zimnej palety barw i budzi pozytywne skojarzenia w umysłach ludzi. Uspokaja, pozwala się zrelaksować i wpływa na zaufanie. Symbolizuje też refleksyjność, stabilność, lojalność i w pewnym stopniu emocjonalność. Uznawany jest przez niektórych za barwę konserwatywną, lecz z drugiej strony pobudza kreatywność. Jeśli sytuacja wymaga stonowanej elegancji, subtelnego wzmocnienia autorytetu i zaufania, niebieski sprawdzi się z pewnością.
Róż jest synonimem słodyczy, łagodności, beztroski i kobiecości. Wzbudza zainteresowanie i wywołuje chęć opieki, szczególnie u mężczyzn. Symbolizuje także, brak zdecydowania i niedojrzałość emocjonalną. Dlatego w sytuacjach biznesowych powinien być zredukowany właściwie wyłącznie do koszul.
Czy tego chcemy, czy nie, kolory działają na naszą podświadomość. Stymulując nasz układ nerwowy, mają nad nami pewnego rodzaju władzę, a ich wpływ odbywa się poza naszą kontrolą. Z drugiej strony to my możemy manewrować barwami, by uzyskać pożądany efekt i wywrzeć konkretne wrażenie. Warto więc poznać ich symbolikę i stosować je odpowiednio do potrzeb i sytuacji. Ubiór, który wybieramy do pracy, jest nie tylko oznaką szacunku dla innych i kwestią estetyki. Wpływa także na sposób, w jaki postrzegają nas klienci, współpracownicy, szefostwo.
Kolory oddziałują nie tylko na innych. Determinują również to, jak czujemy się w nich my sami. Barwy, po które sięgamy na co dzień, odzwierciedlają nasze nastroje, samopoczucie, osobowość, ale też nastawienie do pracy.
W biznesie powiedzenie „jak Cię widzą, tak Cię piszą” ma podwójne znaczenie. Po pierwsze – ludzie wyciągają wnioski na temat tego, jaką osobą jesteś: świadomą siebie, zadbaną, godną zaufania, elegancką, … Po drugie – przez pryzmat Twojego wizerunku, czyli także tego, jak się prezentujesz w sytuacjach biznesowych i oficjalnych, oceniają firmę/markę: czy jest nowoczesna, profesjonalna, luksusowa, poważna, odpowiedzialna, skuteczna, wiarygodna.
Czy kolor w biznesie ma znaczenie zawsze?
Zawsze, choć w różnym stopniu. Wyznacznikiem tego, na jakie kolory i odcienie można sobie pozwolić, jest branża, w której pracujemy. Inaczej do kwestii ubioru podchodzi się w zawodach kreatywnych, takich jak grafik, architekt, projektant wnętrz, a inaczej w zawodach zaufania publicznego, w branżach takich jak prawo, bankowość, finanse, polityka.
Są również firmy, które mają ustaloną z góry gamę kolorystyczną będącą częścią narzuconego dress codu. Będąc pracownikiem tej firmy i nosząc uniformy, podczas spotkań z klientem nasz indywidualizm jest niejako schowany pod silniejszym komunikatem, jakim jest wypracowana marka firmy.
Katarzyna Gasparska - doradca wizerunku, współwłaścicielka dressthesuccess.pl pomagającej kobietom wznieść ich wizerunek na wyższy poziom. Absolwentka Politechniki Warszawskiej i Szkoły Głównej Handlowej oraz intensywnych kursów doradztwa wizerunkowego, analizy kolorystycznej i Protokołu Dyplomatycznego Europejskiej Akademii Dyplomacji, współautorka e-booków na temat budowania spójnej garderoby i ubioru na spotkania biznesowe, prelegentka w warsztatach wizerunkowych dla kobiet.
Agnieszka Żelazek - doradca wizerunku z dyplomem MBA University of Illinois, kończąca podyplomową Psychologię Wizerunku na SWPS, współwłaścicielka bloga i firmy z usługami wizerunkowymi dressthesuccess.pl, absolwentka intensywnych kursów doradztwa wizerunku, analizy kolorystycznej i Etykiety w Biznesie, współautorka e-booków na temat wizerunku i detoxu szafy, prelegentka w warsztatach wizerunkowych dla kobiet.