Pierwszy SUV Renault w stylizacji coupe
Renault Arkana E-TECH – wrażenia z jazdy
Rynek kompaktowych SUV-ów w Europie jest dziś najszybciej rozwijającym się rynkiem, stąd decyzja Renault o wprowadzeniu nowego modelu, który uzupełnił gamę koncernu. Patrząc na Arkanę można zastanawiać się czy Fancuzi zapatrzyli się na Mercedesa GLC Coupe. Do tej pory, jeśli ktoś chciał jeździć SUV-em coupe, musiał wyłożyć sporo gotówki, ponieważ tego typu auta można było spotkać w Audi, BMW czy Mercedesie.
Choć auto ma identyczną nazwę jak model wcześniej oferowany na rynku rosyjskim, to samochód dedykowany na rynek europejski jest znacznie nowocześniejszym technicznie. Arkana, która powstała na rynek unijny jest kompletnie innym samochodem. Inna płyta podłogowa, inne jednostki napędowe oraz trzy silniki do wyboru. Trochę szkoda, że wersja europejska nie przewiduje napędu na cztery koła.
Renault Arkana zachwyca kształtem, komfortem i funkcjonalnością.
Stylistyka – mocna strona Arkany
Arkana to pierwszy w historii SUV marki Renault o eleganckiej stylistyce inspirowany coupe. Jednym z wielu argumentów przemawiających za nowym Renault jest to, że auto łączy w sobie sportowy charakter i nowoczesny design.
Uwagę zwraca też zwiększony prześwit auta, poszerzone nadkola oraz reflektory Full LED Pure Vision wraz ze światłami do jazdy dziennej w kształcie litery C. Z tyłu dominuje mocno pochylona szyba oraz charakterystyczna listwa ozdobna, która łączy obudowy tylnych świateł diodowych i wizualnie poszerza sylwetkę auta.
Przestronne wnętrze
W Arkanie wszystko jest tam gdzie powinno być, a korzystanie z niego za każdym razem sprawia przyjemność i cieszy oko.
Ten moment, kiedy wsiadamy po raz pierwszy do auta i jak szybko staje się ono "naszym" powinno decydować o jego zakupie.
Po wejściu do auta i znalezieniu odpowiedniej pozycji za kierownicą uwagę przykuwa przede wszystkim nowocześnie zaprojektowana deska rozdzielcza. Muszę przyznać, że jej jakość jest na naprawdę wysokim poziomie. Przy tym panuje tu porządek i tradycja. Wszystkie informacje są czytelne, a całość dziecinnie łatwa w obsłudze. W przeciągu chwili można skonfigurować wyświetlane informacje na wirtualnym kokpicie i można ruszać. Elegancki, nowy model Renault to też stylowe i przytulne wnętrze z podgrzewanymi fotelami i elegancką skórzana tapicerką. Do pełni szczęścia przydałaby się większa ilość schowków i wygodniejsze zapinanie tylnych pasów.
Komfort i prowadzenie
Napęd hybrydowy najlepiej sprawdza się w mieście, kiedy przez większość jazdy nie słychać pracy silnika spalinowego. Arkana jest wystarczająco dynamiczna, zadawala się też niedużym apetytem na paliwo. W cyklu mieszanym da się utrzymać zużycie paliwa w obiecywanych przez producenta pięciu litrach na setkę.
Zawieszenie jest wystarczająco sprężyste i jednocześnie dobrze tłumi nierówności.
Testowana Arkana to klasyczna hybryda. Wersja Renault Arkana E-Tech oferuje moc 145 KM oraz znane już nam rozwiązania hybrydowe z innowacyjną wielostopniową przekładną ze sprzęgłem kłowym.
Podsumowanie
Szał na SUV-y wszelkiej maści nie słabnie. Renault Arkana wygląda elegancko, nowocześnie, a przede wszystkim modnie. Wygląd i radość z prowadzenia auta to poezja w najlepszym wydaniu.
Plusy:
- nowoczesna, usportowiona sylwetka
- bardzo przyjemne prowadzenie i komfortowe zawieszenie
- duży bagażnik jak na auto coupe, łamana przestrzeń ładunkowa
- drzwi zasłaniają progi więc przy siadaniu nie brudzimy nóg
Minusy:
- brak elektrycznego otwierania klapy
- w bagażniku brak siatki i zaczepów na zakupy
Dane producenta |
Renault Arkana E-TECH |
|
|
|
|
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU |
|
|
Rodzaj napędu |
hybrydowy: silnik benzynowy i 2 elektryczne |
|
Moc maks. układu napędowego |
143 KM |
|
|
|
|
Silnik spalinowy |
benzynowy, R4, 1598 cm3 |
|
Moc maksymalna |
69 kW (94 KM) |
|
Maks. moment obrotowy |
148 Nm |
|
Silnik elektryczny 1 |
|
|
Moc maksymalna |
20 KM (15 kW) |
|
Maks. moment obr. |
50 Nm |
|
Silnik elektryczny 1 |
|
|
Moc maksymalna |
49 KM (36 kW) |
|
Maks. moment obr. |
205 Nm |
|
Typ akumulatorów |
litowo-jonowe |
|
Ilość zmagazynowanej energii |
1,2 kWh |
|
Rodzaj napędu |
na przednie koła, 15-biegowa zautomatyzowana |
|
OSIĄGI |
|
|
0–100 km/h |
10,8 s |
|
Prędkość maksymalna |
172 km/h |
|
ZUŻYCIE PALIWA |
|
|
Średnie |
4,9–5,0 l/100 km |
|
Emisja CO2 |
112–112 g/km |
|
NADWOZIE |
|
|
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, dł. x szer. x wys. 4568 x 1821 x 1576 mm, rozstaw osi 2720 mm. |
Masa własna 1435 kg, pojemność bagażnika 480/1263 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l. |
Autor: Robert Gołaszewski