Przejdź do treści
Motoryzacja

Elektryk do pracy – Mercedes eVito w wersji furgon

W ostatnich latach, decydenci zajmujący się polityką transportową, koncentrują się na infrastrukturze drogowej, podstawowej działalności logistycznej oraz optymalnym korzystaniu z pojazdów.  Ze względu na stały wzrost poziomu emisji gazów cieplarnianych w tym sektorze, ​​​coraz większą rolę w tym zrównoważonym łańcuchu dostaw zaczynają odgrywać samochody elektryczne. Dostawy tzw. ostatniego kilometra w dużych miastach bywają kłopotliwe. Coraz większe korki, brak miejsc postojowych, strefy płatnego parkowania… Dla firm transportowych czy kurierskich dobrym rozwiązaniem w dotarciu do najbardziej zatłoczonych miejsc w miastach  może być zakup auta dostawczego, w pełni elektrycznego.

a
Tym razem model, który dostaliśmy do testu, to dostawczy samochód z elektrycznym napędem.  Mercedes eVito to przedstawiciel rodziny EQ, czyli elektrycznych modeli marki Mercedes-Benz. Marka adresuje ten samochód do przedsiębiorców, firm handlowych, które potrzebują auta dostawczego ze wszystkimi jego zaletami. 
Elektryczna odmiana Vito dostępna jest w dwóch długościach nadwozia: long (5 140 mm) oraz extra long (5 370 mm).

Zalety elektrycznego dostawczaka

a

Charakterystyka pracy elektrycznego silnika z maksymalnym momentem obrotowym dostępnym zaraz powyżej zerowych obrotów sprawdza się w typowo miejskich warunkach.
EVito może przejechać z pełni naładowanymi bateriami około 150 kilometrów, czyli auto przeznaczone jest raczej dla firm poruszających się wokół aglomeracji miejskiej. Ma przy tym przestrzeń ładunkową o objętości 6 m3 oraz ładowność ponad 880 kilogramów. 
Użyczony do testu Mercedes eVito napędzany jest jednostką  o mocy 116 KM. Samochód pozwala rozpędzić się do 120 km/h. Deklarowany przez producenta zasięg to 150 kilometrów. Jednak, z  uwagi na zimowe warunki pogodowe (w takich testowaliśmy samochód) nasz zasięg ograniczył się do niespełna 120 kilometrów. Jeśli chcemy podróżować w ,,podstawowym” komforcie tj. z włączoną klimatyzacją czy ogrzewaniem, wtedy ładowarki musimy szukać jeszcze szybciej. Do tego ładowarka pokładowa OBC (z ang. on board charger) pozwalała na ładowanie maksymalną mocą 7,4 kW, co pozwala uzupełnić stan akumulatorów od 10% do 100% w blisko 6 godzin… Pocieszające jest to, że elektryczny Mercedes, zachowuje praktyczną ładowność. Pod tym kątem samochód wypada bardzo dobrze. Przestrzeń ładunkowa jest dokładnie taka sama jak w odmianach z silnikami wysokoprężnymi.

Wnętrze eVito
Po otwarciu drzwi nie widać niepotrzebnych ozdobników czy nowych rozwiązań nieznanych wcześniej w poprzedniej (II) generacji Vito. We wnętrzu Mercedesa eVito znajdziemy miejsce dla kierowcy oraz 2-osobową kanapę. Standardowa dwuosiowa regulacja kierownicy ułatwia dostosowanie jej położenia do indywidualnych preferencji. Kierownica eVito dobrze leży w dłoniach a materiały we wnętrzu są dobrze spasowane. Plastiki użyte do wykończenia wnętrza może są twarde, ale za to zostały dobrze spasowanie i można je bardzo łatwo wyczyścić. Trzeba się za to przyzwyczaić do bardzo głębokich kieszeni. To praktyczne rozwiązanie, zmieści się dużo dokumentów i potrzebnych przedmiotów, natomiast za każdym razem trzeba się dość nisko pochylać. 

Elektryczny silnik asynchroniczny eVito napędza koła przedniej osi. Prędkość maksymalna bez problemu dochodzi do 120 km/h.

Podsumowanie
Bezstresowa jazda po buspasach, darmowe parkowanie w płatnych strefach, do tego łatwość prowadzenia i dynamika – to niewątpliwie argumenty przemawiających za elektrycznymi samochodami w typowo miejskiej logistyce.
Testowany eVito furgon (oferowany od 2018 roku) posiadał baterię o pojemności 35 kWh i przy dobrych warunkach mógł przejechać do 150 kilometrów. Do tego ładowarka pokładowa OBC pozwalała na ładowanie maksymalną mocą 7,4 kW, co oznaczało uzupełnienie stanu akumulatorów w 6 godzin. Moim zdaniem to stresujące, jak jazda na ciągłej rezerwie, choć może zasięg jest wystarczający dla lokalnych firm kurierskich…
Dobra wiadomość jest taka, że od 2021 eVito otrzymał większy zestaw litowo-jonowych baterii o pojemności użytkowej 60 kWh, a to oznacza, że realny zasięg wzrósł do około 300 km. Do tego zamontowano ładowarkę OBC pozwalającą ładować zestaw akumulatorów z mocą 11 kW.  Przy podłączeniu natomiast szybkiej ładowarki poprzez przyłącze CCS można podpiąć 50 kW lub opcjonalnie 80 kW i eVito naładować w około 50 minut.

Mercedes eVito - dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika elektryczny
Moc 116 KM
Moment obrotowy 295 Nm
Skrzynia biegów i napęd skrzynia 1-biegowa, napęd na przód
Prędkość maksymalna 120 km/h
Zasięg po pełnym naładowaniu baterii 150 km (WLTP)  (podczas test w zimowych warunkach 120 km)
Ładowność około 1000 kg (zależnie od wersji)
Cena od 200 500 zł netto (246 615 zł brutto)
Najnowsze wydanie