Przejdź do treści
Motoryzacja

Futurystyczna elegancja na kołach

Honda HR-V eHEV Advance Plus - wrażenia z jazdy. Autor: Robert Gołaszewski

Rynek kompaktowych SUV-ów i crossoverów jest dziś niczym zatłoczona arteria w godzinach szczytu. Wyróżnienie się wymaga czegoś więcej niż tylko modnego nadwozia. Honda, marka znana z inżynieryjnego kunsztu i nieszablonowych rozwiązań, rzuca na stół kartę HR-V e:HEV – samochód, który ma połączyć oszczędność hybrydy, praktyczność SUV-a i... styl coupé. Sprawdziliśmy topową wersję Advance Plus, by przekonać się, czy ta obietnica ma pokrycie w rzeczywistości.

q

Nadwozie

Honda HR-V przeszła metamorfozę. Zrezygnowano z nieco ekscentrycznego, trójbryłowego nadwozia poprzednika na rzecz bardziej konwencjonalnej, ale za to dopracowanej sylwetki. I trzeba przyznać – efekt jest obiecujący.

Już na pierwszy rzut oka widać, że projektanci Hondy poszli inną drogą niż większość konkurencji, stawiając na minimalizm i czystość formy. Zamiast agresywnych przetłoczeń i krzykliwych detali, mamy tu gładkie powierzchnie i płynne linie, które faktycznie przywodzą na myśl smukłość znaną z nadwozi coupé. Szczególnie linia dachu, łagodnie opadająca ku tyłowi i zakończona dyskretnym spojlerem, wraz z ukrytymi klamkami tylnych drzwi, nadaje sylwetce lekkości.

a

Jednak pod tą zwiewnością kryje się mocna sylwetka SUV-a. Wyraźnie zaznaczone nadkola, podniesiony prześwit i solidna postawa auta nie pozostawiają wątpliwości co do jego charakteru. To nie jest przerośnięty hatchback, a pełnoprawny crossover, który budzi respekt na drodze, choć robi to w subtelny, japoński sposób.

Najbardziej charakterystycznym i dyskusyjnym elementem jest przedni pas. Honda odważnie zintegrowała grill z przednim zderzakiem, lakierując go w kolorze nadwozia (w wersji Advance Plus). To rozwiązanie, które jednym przypadnie do gustu jako przejaw nowoczesnej elegancji i spójności, innym może wydać się zbyt jednolite, pozbawione tradycyjnego "oblicza". Niezależnie od oceny, jest to świadomy zabieg stylistyczny, który wyróżnia HR-V z tłumu i podkreśla jego nowoczesny, nieco futurystyczny charakter. Wąskie, LED-owe reflektory dopełniają minimalistycznego wizerunku. Z tyłu uwagę przyciąga świetlna listwa łącząca lampy – modny i elegancki akcent.

a

Wnętrze – nowoczesny układ

W kabinie kontynuowana jest filozofia zewnętrzna – prostota, dobra ergonomia i wysoka jakość montażu. Uporządkowana konstrukcja deski rozdzielczej zapewnia szerszy widok podczas jazdy, a ekran systemu informacyjno-rozrywkowego, przyciski i elementy sterujące są łatwo dostępne dla kierowcy. Materiały są przyjemne w dotyku, a fizyczne pokrętła klimatyzacji to ukłon w stronę kierowców ceniących intuicyjność. Centralny ekran systemu infotainment jest czytelny i responsywny. W wersji Advance Plus cieszą dodatki jak panoramiczny dach czy podgrzewana kierownica.

Technologia pełnej hybrydy

Przejdźmy do sedna technologicznego zaawansowania Hondy HR-V, które wykracza daleko poza samą stylistykę – czyli do układu napędowego e:HEV oraz systemów pokładowych. Honda słusznie podkreśla, że mamy tu do czynienia z pełną hybrydą (full hybrid), a nie coraz popularniejszym, ale znacznie prostszym układem miękkiej hybrydy (mild hybrid). Różnica jest fundamentalna i odczuwalna na każdym kilometrze.

Dzięki temu HR-V potrafi – i chętnie to robi, zwłaszcza w mieście – poruszać się wyłącznie na silniku elektrycznym. Efekt? Cisza, płynność i zerowa emisja lokalna podczas jazdy, co w warunkach miejskich przekłada się na wyjątkowy komfort i poczucie obcowania z nowoczesną technologią.

Sercem HR-V jest układ hybrydowy e:HEV, znany już z modeli Jazz i CR-V. To nietypowa konstrukcja, gdzie przez większość czasu koła napędza silnik elektryczny (131 KM), czerpiąc energię z niewielkiej baterii lub z generatora napędzanego przez silnik benzynowy 1.5 i-VTEC. Silnik spalinowy bezpośrednio łączy się z kołami tylko przy wyższych, stałych prędkościach autostradowych.

 

Jak to przekłada się na jazdę? Przede wszystkim – niesamowitą płynnością i ciszą w warunkach miejskich. HR-V rusza i toczy się niemal bezszelestnie, jak auto elektryczne. Reakcja na dodanie gazu jest natychmiastowa i liniowa, co sprawia, że jazda w korkach czy manewrowanie stają się relaksujące. Układ hybrydowy inteligentnie żongluje źródłami napędu, a przejścia między trybami są praktycznie niewyczuwalne.

 

Gdy potrzebujemy więcej mocy, do akcji wkracza silnik spalinowy, pracując głównie jako generator. Przy mocnym wciśnięciu pedału przyspieszenia, na przykład podczas wyprzedzania, silnik wchodzi na wyższe obroty, by dostarczyć maksimum energii. Dźwięk staje się wtedy bardziej słyszalny i jednostajny, co przypomina nieco pracę skrzyni bezstopniowej (CVT), choć technicznie jest to inna zasada działania. Nie jest to hałas nieprzyjemny, ale zauważalny i różniący się od "naturalnej" pracy silnika w tradycyjnych autach. W codziennej jeździe, bez ciągłego wciskania gazu do dechy, ten efekt występuje rzadko.

 

Układ kierowniczy jest precyzyjny i daje dobre wyczucie drogi, choć typowo dla Hondy, mógłby stawiać nieco większy opór przy wyższych prędkościach. Zawieszenie to udany kompromis między komfortem a pewnością prowadzenia. HR-V sprawnie wybiera nierówności miejskich ulic, nie przechylając się nadmiernie na zakrętach. Czuć, że auto jest zwarte i stabilne.

 

Największą zaletą systemu e:HEV jest niskie zużycie paliwa, szczególnie w mieście. Bez specjalnego wysiłku można osiągnąć wyniki poniżej 5 l/100 km. W trasie, przy prędkościach autostradowych, spalanie wzrasta (okolice 6,5-7,5 l/100 km), ale nadal pozostaje na akceptowalnym poziomie. System rekuperacji energii podczas hamowania działa skutecznie, a jego intensywność można regulować łopatkami przy kierownicy.

 
Podsumowanie

Honda HR-V e:HEV to z pewnością jeden z najciekawszych i najbardziej dopracowanych hybrydowych crossoverów na rynku. To samochód pełen przemyślanych rozwiązań. Stylistyka coupé połączona z posturą SUV-a to udany zabieg, który wyróżnia auto na ulicy, a minimalistyczny design ma w sobie elegancję. Jednak prawdziwą siłą tego modelu jest zaawansowany i piekielnie wydajny napęd hybrydowy e:HEV. Oferuje on wyjątkową płynność i ciszę w mieście, natychmiastową reakcję na gaz i naprawdę niskie spalanie. Należy przyzwyczaić się jedynie do specyficznej pracy silnika spalinowego pod dużym obciążeniem.

Dla kogoś, kto szuka nowoczesnego, oszczędnego, praktycznego i stylowego Honda HR-V jest propozycją, obok której nie można przejść obojętnie.

Najnowsze wydanie