Mazda CX-3 - Kolejny udany model
Po udanym wprowadzeniu CX-5, modelu który odpowiada za jedną czwartą rocznej sprzedaży Mazdy na świecie, japoński koncern wprowadziła kolejny udany model.
Za sprawą swojego niepowtarzalnego charakteru, najmłodszy w ofercie Mazdy crossover SUV ustanawia nowe standardy w segmencie B.
Mazda CX-3 stała się ogromnym przebojem rynkowym praktycznie już w chwili swojego debiutu w 2015 roku. W Europie, najmniejszy SUV w gamie japońskiego producenta bardzo szybko zyskał status drugiego najlepiej sprzedającego się modelu Mazdy, depcząc po piętach większej i starszej siostrze CX-5. W zeszłym roku model CX-3 stanowił niemal jedną czwartą wszystkich samochodów sprzedanych przez Mazdę na Starym Kontynencie.
Mazda CX-3 w wersji na rok 2017 została przygotowana z myślą o dalszym udoskonaleniu bardzo udanego modelu. Skupiono się zatem na zwiększeniu swobody użytkowania i poprawie funkcjonalności, czyli na cechach, za które tak wielu nabywców pokochało ten model. Z tego względu japoński producent zdecydował się teraz zaoferować w standardzie system G-Vectoring Control (GVC), dzięki któremu mały SUV Mazdy ma się teraz prowadzić jeszcze lepiej i zapewniać jeszcze wyższy komfort jazdy. Rozszerzono również pakiet technologii bezpieczeństwa i-ACTIVSENSE dostępnych dla modelu CX-3, co pozwoli jej użytkownikom poczuć się jeszcze pewniej za kierownicą i żyć pełnią życia, realizując swoje pasje.
INTUICYJNOŚĆ W CENIE
Potencjalni nabywcy modelu CX-3 będą mogli zdecydować się na silnik benzynowy lub wysokoprężny, przekładnię manualną lub automatyczną, standardowy napęd na przednią oś lub inteligentny układ napędu na cztery koła i-ACTIV AWD. O resztę zadba pakiet technologii SKYACTIV, który teraz zapewnia również lepsze wyciszenie kabiny dzięki dodatkowym materiałom dźwiękochłonnym oraz rozwiązaniom redukującym odgłos pracy silnika wysokoprężnego.
Wewnątrz odnajdziemy antropocentryczny projekt kabiny, który powstał m.in. w wyniku wnikliwych analiz potrzeb klientów jakie przeprowadziła Mazda i stanowi dalsze rozwinięcie koncepcji Jinba-Ittai, pozwalającej użytkownikom żyć w pełnej symbiozie z pojazdem. W dużej mierze niezmieniona kabina CX-3, która w 2016 roku znalazła się w gronie finalistów do tytułu World Car Design of the Year (który nota bene przypadł w udziale Maździe MX-5), nadal pozostaje prawdziwą stylistyczną perłą w swoim segmencie.
Dla wielu to właśnie miłość od pierwszego wejrzenia jaką pokochali Mazdę stała się wyznacznikiem standardów w segmencie małych SUV-ów. A teraz japoński producent idzie za ciosem i jeszcze wyżej podnosi poprzeczkę, wprowadzając kolejne udoskonalenia w tym jakże udanym modelu.
WNĘTRZE I NADWOZIE
Przygotowując Mazdę CX-3 w wersji na rok 2017, producent wiernie trwał przy zasadach własnej antropocentrycznej koncepcji samochodu, szczególnie wiele uwagi poświęcając kabinie swojego najmłodszego SUV-a z segmentu B.
Udoskonalenia wprowadzone we wnętrzu potęgują poczucie jakości wykonania i funkcjonalności. Nowa, bardziej kompaktowa kierownica wyróżnia się teraz mniejszą płaszczyzną centralną o przeprojektowanych, ostrzejszych konturach oraz jeszcze lepszym dopracowaniem szczegółów:
- poziome przełączniki pogrupowano w pojedynczych panelach umiejscowionych na przeciwległych ramionach kierownicy, co w jeszcze większym stopniu ułatwia ich obsługę
- dostępny jest również system podgrzewania wieńca kierownicy*
- Sterowany elektrycznie fotel kierowcy posiada teraz system regulacji w 10 płaszczyznach* z pamięcią wybranych ustawień powiązaną z indywidualnymi ustawieniami wyświetlacza przeziernego head-up (kąt nachylenia, poziom jasności, wybór wyświetlanych treści)
- W większości wersji wyposażeniowych dostępny jest teraz kolorowy wyświetlacz przezierny head-up, oferujący wyższą rozdzielczość, jasność i kontrast (np. komunikaty ostrzegawcze wyświetlane są w kolorze czerwonym lub ciemnożółtym)
- Ekrany LCD w panelu zegarów również oferują teraz lepszy kontrast i szerszy kąt widzenia
- Dzięki kompatybilności ze smartfonami, multimedialny system rozrywki i łączności MZD Connect oferuje obecnie możliwość bezpiecznej komunikacji ze światem z wnętrza samochodu
- Lusterka zewnętrzne z funkcją automatycznego składania po zaparkowaniu*
- Paleta dziewięciu kolorów nadwozia do wyboru* – poza obecnie dostępnymi odcieniami Soul Red, Ceramic Metallic, Titanium Flash, Jet Black, Arctic White oraz Deep Crystal Blue, pojawiają się nowe lakiery Machine Gray Premium, Snowflake White Pearl oraz Eternal Blue
PODWOZIE I KAROSERIA
SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS to pakiet najnowocześniejszych technologii dynamicznej kontroli pojazdu, które zapewniają zintegrowane sterowanie pracą silnika, przekładni, podwozia i nadwozia SKYACTIV.
W Maździe CX-3 technologie te reprezentuje G-Vectoring Control (GVC), czyli inteligentny system oparty wyłącznie na oprogramowaniu i oferowany w ramach wyposażenia standardowego. System GVC dokonuje nieznacznych korekt wartości momentu obrotowego, dostosowując go do sposobu, w jaki kierowca operuje kołem kierownicy, co skutkuje optymalizacją obciążenia pionowego osobno dla każdego z kół.
W początkowej fazie pokonywania zakrętu system GVC, niezauważalnie dla kierowcy, redukuje wartość momentu obrotowego silnika, generując siłę przeciążenia, która w normalnych warunkach występuje podczas hamowania i skutkuje dociążeniem kół osi przedniej, a gdy kierowca utrzymuje stały kąt skrętu koła kierownicy, system GVC zwiększa wartość momentu obrotowego, co przekłada się na dociążenie kół tylnej osi i poprawę stabilności toru jazdy – działanie takie zapewnia zachowanie jak najlepszej przyczepności i precyzji prowadzenia zapewniając przewidywalne i zgodne z intencjami kierowcy zachowanie samochodu, system GVC sprawia, że jazda jest bardziej komfortowa i odprężająca.
Aby zapewnić jeszcze wyższy komfort i jakość podróżowania, wprowadzono szereg udoskonaleń w układzie zawieszenia kół i kierowniczym:
- zmodyfikowano konstrukcję amortyzatorów oraz tulei tylnej belki skrętnej w celu jeszcze większej poprawy stabilności
- zoptymalizowano system kontroli elektrycznego układu wspomagania, co zaowocowało dalszą poprawą charakterystyki pracy układu kierowniczego podczas pokonywania zakrętów oraz większą stabilnością toru jazdy po prostej.
Wersje z napędem wszystkich kół korzystają z inteligentnego i w pełni automatycznego układu i-ACTIV AWD. Zredukowano też odgłos pędu powietrza słyszalny w kabinie, poprzez wypełnienie szczelin konstrukcyjnych przy drzwiach przednich, zastosowanie masywniejszych osłon wokół tylnego otworu drzwiowego, zwiększenie grubości tylnych okien (z 2,8 do 3,1 mm) oraz dodanie wewnętrznych materiałów dźwiękochłonnych w górnej części pokrywy bagażnika
UKŁADY NAPĘDOWE
Silniki benzynowe i wysokoprężne spełniają wymogi normy Euro 6 oraz mogą współpracować z przekładniami manualnym SKYACTIV-MT lub automatycznymi SKYACTIV-Drive. Dostępny jest również inteligentny napęd na wszystkie koła lub oszczędny napęd na oś przednią. Standardowe wyposażenie wszystkich konfiguracji obejmuje system i-stop zatrzymujący silnik na postoju, który pod względem czasu ponownego rozruchu jednostki napędowej należy do najszybszych tego typu rozwiązań na świecie.
SILNIK WYSOKOPRĘŻNY SKYACTIV-D 1.5
Charakteryzuje się niezwykle niskim jak na Diesla stopniem sprężania (14.8:1), komorą wykorzystującą technologie znacznie poprawiające wydajność procesu spalania mieszanki oraz niezwykle precyzyjnym układem wtryskowym, dzięki czemu możliwe jest osiągnięcie wysokich wartości momentu obrotowego: 77 kW/105 KM przy 4000 obr./min. oraz 270 Nm w zakresie od 1600 do 2500 obr./min.
- Współpracuje z wydajną, kompaktową turbosprężarką z układem zmiennej geometrii kierownic dopływu powietrza turbiny, która gwarantuje dobre osiągi i wyjątkowo niskie zapotrzebowanie na paliwo
- Korzysta obecnie z trzech nowych, autorskich systemów firmy Mazda, które zapewniają wysoką kulturę pracy oraz lepszą dynamikę reakcji:
- system High-Precision DE Boost Control, który usprawnia reakcję na naciśnięcie pedału przyspieszenia
- system Natural Sound Smoother neutralizuje charakterystyczny odgłos pracy silnika wysokoprężnego w zakresie 3,5 kHz, w którym jest on najbardziej dokuczliwy dla podróżujących
- system Natural Sound Frequency Control, który tłumi pozostałe trzy krytyczne pasma częstotliwości pracy silnika Diesla
SILNIK BENZYNOWY SKYACTIV-G 2.0
Wykorzystując szereg innowacyjnych rozwiązań technologicznych w celu redukcji spalania stukowego oraz innych czynników wynikających z ekstremalnie wysokiego jak na silnik benzynowy stopnia sprężania (14:1), jednostka ta zapewnia znakomity kompromis między świetnymi osiągami a rewelacyjnie niskim rzeczywistym zużyciem paliwa.
Dostępny w dwóch wariantach mocy oraz z systemem odzyskiwania energii w trakcie hamowania i-ELOOP (w modelach z napędem na wszystkie koła):
- 88 kW/120 KM przy 6000 obr./min. oraz 204 Nm przy 2800 obr./min. (wersje przednionapędowe)
- 110 kW/150 KM przy 6000 obr./min. oraz 204 Nm przy 2800 obr./min. (wersje na napędem na obie osie)
BEZPIECZEŃSTWO
Filozofia Mazda Proactive Safety ma na celu maksymalne rozszerzenie warunków, w których kierowca może bezpiecznie korzystać z samochodu przy jednoczesnym maksymalnym ograniczeniu ryzyka kolizji. Środkiem służącym do realizacji tego założenia jest pakiet zaawansowanych systemów i technologii bezpieczeństwa i-ACTIVSENSE.
NASZYM ZDANIEM:
Plusy:
- Dynamiczny wygląd
- Komfortowe zawieszenie
- Dobra jakość wykonania
- Bardzo wygodna kanapa
Minusy:
- Skrzynia biegów przeciąga przy średnio dynamicznej jeździe
- Mało miejsca na nogi z tyłu
- Stosunkowo nieduży bagażnik
Silnik i napęd: |
||
Układ i doładowanie: | R4, wolnossący | |
Rodzaj paliwa: | Benzyna | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1998 cm³ | |
Moc maksymalna: | 150 KM przy 6000 obr./min. | |
Moment maksymalny: | 204 Nm przy 2800 obr./min. | |
Skrzynia biegów: | Automatyczna, 6-stopniowa | |
Typ napędu: | Na wszystkie koła | |
Zawieszenie przednie: | Kolumna MacPhersona | |
Zawieszenie tylne: | Belka skrętna | |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany | |
Średnica zawracania: | 11,4 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 215/50 R18 | |
Koła, ogumienie tylne: | 215/50 R18 | |
Masy i wymiary: |
||
Typ nadwozia: | SUV | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Masa własna: | 1256 kg | |
Długość: | 4275 mm | |
Szerokość: | 1765 / 2049 mm bez lusterek / z lusterkami | |
Wysokość: | 1535 mm | |
Rozstaw osi: | 2570 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 44 l | |
Pojemność bagażnika: | 350 / 1260 l | |
Specyfikacja użytkowa: |
||
Ładowność maksymalna: | 529 kg | |
Osiągi: |
||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0–100 km/h: | 9,6 s | |
Prędkość maksymalna: | 195 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 7,8 l/100 km | 8,0 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 5,5 l/100 km | 5,4 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 6,3 l/100 km | |
Średnia emisja CO2: | 195 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 4 gwiazdki | |
Cena: |
||
Testowany egzemplarz: | około 111 400 zł | |
Model od: | 66 900 zł | |
Wersja silnikowa od: | 83 400 zł |