Przejdź do treści
Aktualności

„Mobile” ważny dla branży turystycznej

Wydatki branży turystycznej na reklamę cyfrową wyniosły w ubiegłym roku około 179 mln złotych, z czego co najmniej ¼ mogła zostać przeznaczona na mobile – czytamy w najnowszym raporcie „Turyści 2019” przygotowanym przez agencję marketingu mobilnego Spicy Mobile. Polacy nie tylko coraz częściej korzystają z aplikacji turystycznych, ale też dokonują rezerwacji hotelu czy biletów lotniczych przez smartfona.

Spicy Mobile na bieżąco analizuje potencjał i dynamikę różnych sektorów rynku w kontekście rozwoju usług mobilnych, np. gier i aplikacji, m-commerce czy płatności mobilnych. W opublikowanym właśnie raporcie „Turyści 2019” analizie poddano branżę turystyczną. W publikacji wykorzystano m.in. dane organizacji turystycznych, rynkowych graczy, a także wyniki własnego badania aktywności użytkowników urządzeń mobilnych w aplikacjach turystycznych.

Według danych The World Travel & Tourism Council (WTTC), globalny rynek usług turystycznych osiągnął w 2018 r. wartość 8,8 bilionów dolarów i z tempem wzrostu na poziomie +3,9% jest drugim tuż za produkcją (+4%) najszybciej rozwijającym się sektorem na świecie.

Także w Polsce rynek turystyczny rośnie stabilnie. Jak wynika z szacunkowych danych Ministerstwa Sportu i Turystyki, w 2018 r. Polacy wzięli udział w 47,7 mln podróży krajowych (w porównaniu do 2017 r. liczba krajowych podróży długookresowych wzrosła o 4,5%) oraz 12,7 mln turystycznych wyjazdów zagranicznych (wzrost o 6,6%). Z roku na rok rosną też wydatki na zakup usług turystycznych. Jak podaje ministerstwo, wydatki turystów zagranicznych związane z pobytem w Polsce wzrosły o 7% do 34,95 mld zł, zaś wydatki na podróże krajowe mieszkańców Polski aż o 14,5% do 27,7 mld zł.

Turystyka z udziałem niemal 6% w polskim PKB napędza gospodarkę. Równolegle jesteśmy świadkami rewolucji mobilnej. Tylko 9% Polaków nie korzysta ze smartfona do czynności bezpośrednio związanych z wyjazdem turystycznym, jeszcze mniej badanych wyłącza swój smartfon w trakcie wakacji. To powoduje, że firmy działające w szeroko rozumianym biznesie turystycznym coraz częściej inwestują w reklamę mobilną i marketing mobilny – zwłaszcza w oparciu o dane geolokalizacyjne.

Według badania IAB/PwC AdEx, w którym biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, udział branży turystycznej (podróże i turystyka, HoReCa) w torcie reklamy cyfrowej utrzymuje się na poziomie 4%, co przy łącznych wydatkach daje kwotę około 179 mln zł. Można przyjąć, że przynajmniej ¼  budżetów jest przeznaczana na mobile.

Smartfon – o czym przekonują wyniki badań – jest wykorzystywany na każdym etapie wyboru i korzystania z usługi turystycznej. Dane Spicy Mobile pochodzące z pasywnego pomiaru aktywności użytkowników na urządzeniach mobilnych z systemem Android pokazują, że co drugi użytkownik smartfona w Polsce korzystał w 2018 r. z aplikacji turystycznej (49%), zaś co szósty z mobilnych map lub nawigacji (17%). Po aplikacje tego typu sięgają częściej osoby w wieku 25-34 lata oraz 45 lat i więcej. W obu grupach wiekowych odnotowano wyższy zasięg oraz wyższą liczbę uruchomień aplikacji w miesiącu na użytkownika.

Z kolei wyniki ankiety przeprowadzonej przez Opinium Research dla KAYAK w pięciu krajach (w tym w Polsce) pozwalają sformułować kolejny wniosek – Polacy chętnie korzystają ze smartfonów do rezerwacji usług turystycznych w trakcie podróży. Co drugi ankietowany Polak (51%) przyznał, że używa w trakcie wyjazdu smartfona do rezerwowania hoteli, lotów lub samochodów na wynajem. Dla porównania, na to samo pytanie twierdząco odpowiedziało 11% Brytyjczyków, 31% Austriaków i 40% Niemców.

Najnowsze wydanie