Przejdź do treści
Aktualności

Polish Professional Women łączy i inspiruje kobiety

Z Moniką Krzepczak i Izabelą Makoś rozmawiała Marta Osuch.

Co było inspiracją do powstania organizacji Polish Professional Women in the Netherlands?

Monika Krzepczak: Inicjatywa powstała by zrzeszać, wspierać i motywować aktywne zawodowo Polki mieszkające w Niderlandach. Chciałyśmy, aby członkinie PPW miały możliwość rozwinąć nowe umiejętności w bezpiecznym, przyjaznym i profesjonalnym środowisku. Jest to miejsce dzielenia się wiedzą, doświadczeniem, a także zdobywania umiejętności oraz nawiązywania nowych znajomości.

a

Jakie są główne założenia projektu, jego misja i wizja?

Monika Krzepczak: W Stowarzyszeniu tworzymy miejsce spotkań i integracji dla Polek w Niderlandach oraz umożliwiamy nawiązywanie wartościowych i ważnych znajomości, które dla członkiń są inspiracją do działania. Istnienie platformy wzajemnego wsparcia, zespalającej kreatywne i utalentowane kobiety daje poczucie sprawczości i impuls do zmian na lepsze w życiu, pracy i społeczności członkiń. PPW to pierwsza platforma networkingowa w Niderlandach, stworzona w celu wspierania rozwoju osobistego oraz zawodowego polskich profesjonalistek. Kierując się wartościami: rozwoju, energii, uczciwości, odwagi i siostrzeństwa, PPW buduje silną społeczność profesjonalistek poprzez networking oraz szkolenia biznesowe. Do naszych głównych celów należy promowanie pozytywnego wizerunku Polaków w Niderlandach, wspieranie rozwoju osobistego i zawodowego naszych członkiń oraz wspieranie pozytywnych relacji polsko-holenderskich. Jesteśmy organizacją apolityczną i ponadreligijna, a naszym działaniom przyświeca idea profesjonalizmu zawodowego. Patronką Stowarzyszenia jest polska emigrantka, noblistka, kobieta, której udało się osiągnąć najwyższy stopień profesjonalizmu w czasach, kiedy to było bardzo trudne – Maria Skłodowska-Curie.

Kto tworzy społeczność Polish Professional Women in the Netherlands?

Izabela Makoś: Nasze członkinie to osoby z bogatym doświadczeniem i dużą praktyką zawodową, które doskonale radzą sobie na holenderskim rynku pracy oraz chętnie dzielą się swoją wiedzą. Reprezentują rożne zawody i branże. Są wśród nas przedstawicielki świata biznesu, kultury, instytucji naukowych, a także organizacji społecznych. Tym, co nas łączy, poza miejscem zamieszkania, są: pasja, ambicja, ciekawość świata i pozytywna energia. Wiele z naszych członkiń bierze aktywny udział w życiu Stowarzyszenia poprzez pracę w jednym z jego działów: Operacyjnego, Finansów, Mediów, Członkostwa, Odpowiedzialności Społecznej czy w Sekretariacie. Praca w Stowarzyszeniu odbywa się w formie wolontariatu. Warto zaznaczyć, że Polish Professional Women in The Netherlands było inspiracją dla powstania Polish Professional Women in Silicon Valley w Stanach Zjednoczonych. Misją PPWSV jest wspieranie kobiet polskiego pochodzenia w Dolinie Krzemowej i aglomeracji Zatoki San Francisco niezbędnymi narzędziami do rozwoju kariery.

Współpracujecie z kobietami na skalę globalną, mieszkającymi w różnych częściach świata?

Izabela Makoś: Tak, bardzo często. Tworząc szkolenia i spotkania networkingowe współpracujemy z prelegentami z Polski jak i z innych krajów. Przed rokiem 2020 spotkania, które organizowałyśmy odbywały się zawsze na żywo. Rok 2020 przyniósł nowe wyzwania, ale i możliwości – zaczęłyśmy spotykać się także on-line. Co roku, w sierpniu, organizujemy również spotkanie z cyklu PPW Goes International. Jest to spotkanie networkingowe dla naszych członkiń oraz profesjonalistów innych narodowości mieszkających w Niderlandach. Do tej pory odbyły się spotkania z organizacjami zrzeszającymi: Łotyszów, Peruwiańczyków, Holendrów, Czechów i Włochów. Spotkania te cieszą się dużą popularnością. Jako jedyne stowarzyszenie w Niderlandach, współpracujemy również z Vital Voices Global Partnership organizując Global Mentoring Walk w Amsterdamie. Wydarzenie odbywa się raz w roku, w marcu. Koncepcja Global Mentoring Walk pochodzi od amerykańskiej ikony mediów, założycielki i byłej dyrektor generalnej Oxygen Media, Geraldine Laybourne, która rozpoczęła spacery mentorskie, aby wzmocnić pozycję młodych profesjonalistek w Nowym Jorku i w całych Stanach Zjednoczonych. Idea Global Mentoring Walk jest zgodna z celami naszego Stowarzyszenia, którymi jest integracja i wspieranie profesjonalistek w osiąganiu ich celów zawodowych. Mentorami są doświadczeni profesjonaliści z różnych dziedzin – zarówno kobiety jak i mężczyźni pochodzący z Polski lub Niderlandów. Współpracujemy również z innymi organizacjami zrzeszającymi Polki w Niderlandach -  ToPolki oraz POLKA - Centrum voor Poolse Vrouwen. Nasz dział Odpowiedzialności Społecznej prowadzi również autorski projekt „Polki dla Polek”. Jest to cykl trzech spotkań odbywający się dwa razy w roku. Spotkania odbywają się w formie warsztatów i skierowane są do naszych rodaczek mieszkających w Niderlandach, które chciałyby znaleźć lub zmienić tutaj pracę i poszukują kursu w języku polskim. Kurs odnosi sukcesy i jest promowany w lokalnej prasie. Prelegentkami są Polki pracujące w sektorze Kadr i Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Niderlandach lub w Polsce.

Jakie macie cele na rok 2021 w ramach projektu PPW?

Monika Krzepczak: Celem na 2021 rok jest kontynuowanie dotychczasowej działalności, z nadzieją na powrót do możliwości organizowania spotkań na żywo. Mamy plan spotkań podzielony na bloki tematyczne z uwzględnieniem szkoleń oraz spotkań networkingowych. Jednak idąc za potrzebami naszych członkiń, zamierzamy częściej organizować networking. W roku 2021 planujemy zorganizować kurs „Polki dla Polek”, kontynuować prowadzenie śniadań branżowo - tematycznych, spotkań biznesowych, a także wprowadzamy nowy cykl spotkań networkingowych, które już niebawem zaczniemy promować. Naszym celem jest również promowanie działalności na szerszą skalę oraz dbanie o pozytywny wizerunek Polaków mieszkających w Niderlandach we współpracy z innymi organizacjami.

Jakiego wsparcia potrzebujecie na ten moment, by realizować ideę i z sukcesem rozwijać projekt?

Izabela Makoś: Realizujemy program szkoleń dla członkiń, w związku z tym szukamy ciekawych tematów i profesjonalnych mówców, praktyków biznesu. Jesteśmy otwarte do nawiązywania współpracy z innymi organizacjami, podobnymi do naszej by budować sieć kontaktów lub razem organizować projekty szkoleniowe. Promocja i reklama naszej działalności w mediach pomoże dotrzeć do szerszego grona potencjalnych mówców oraz członkiń.

Jako inicjatorka akcji „Sama definiuję swój Sukces” nie mogę nie zapytać o Wasze definicje tego słowa. Czym zatem dla Was jest sukces?

Monika Krzepczak: Moim sukcesem jest rodzina, osiągnięcia, uznanie, rozwój zawodowy, a także nowe wyzwania. Jednym z ostatnich moich sukcesów jest zbudowanie nowego zespołu - zarządu w Stowarzyszeniu, znalezienie nowej pracy, a także godzenie roli zawodowej z prywatną.

Izabela Makoś: Sukces ma wiele wymiarów. Dla mnie sukces jest wtedy, kiedy wiem, że wszystkie moje projekty są pod kontrolą i idą w dobrym kierunku, kiedy mam poczucie spokoju i harmonii. Na gruncie prywatnym, sukcesem jest dla mnie to, że mimo iż już od 7 lat mieszkam za granicą, nadal jestem aktywnie zaangażowana w życie rodziny i przyjaciół mieszkających w Polsce.

Dziękuję za rozmowę. Trzymam kciuki za realizację celów i kolejne sukcesy.

a
Monika Krzepczak

Monika Krzepczak - Prezes Stowarzyszenia Polish Professional Women in the Netherlands,

Project Manager.  Jest odpowiedzialna za organizowanie śniadań branżowo – tematycznych.

Ukończyła studia magisterskie na Politechnice Częstochowskiej, na kierunku Zarządzanie

Zasobami Ludzkimi. Sprzedaż i odkrywanie świata Digital Marketingu są jej pasją. Prywatnie od

roku 2009 mieszka w Amsterdamie z mężem i dwójką dzieci.

 

a
Izabela Makoś

Izabela Makoś - Board Member, Media & PR, Polish Professional Women in the Netherlands

Zajmuje się promowaniem i budowaniem marki Stowarzyszenia. Jest również odpowiedzialna za organizację aktywności Stowarzyszenia w mediach społecznościowych i za obsługę strony internetowej Stowarzyszenia. Koordynuje pracę Komisji ds. Mediów oraz prowadzi Newslettera. Do Niderlandów przyjechała w 2014 roku. Obecnie pracuje jako Senior Content Executive dla Informa Markets. 

Najnowsze wydanie