POLSCY PRZEDSIĘBIORCY NIE CHCĄ STEREOTYPOWEGO COACHINGU
Początki w biznesie bywają bardzo trudne. Brak doświadczenia, skomplikowany system podatkowy, nieuczciwi kontrahenci to tylko niektóre przeciwności, na które narażeni są młodzi przedsiębiorcy. O wiele łatwiejsze byłoby prowadzenie biznesu, szczególnie w początkowym etapie, gdyby mogli skorzystać ze wsparcia doświadczonych, sprawdzonych biznesmenów. To co w Europie jest standardem, w Polsce dopiero raczkuje. Czy efektywne doradztwo z prawdziwego zdarzenia ma u nas szansę przebicia?
Inne światy, jeden cel
W środowisku biznesowym mówi się o czterech typach usług, które mają na celu wzmocnienie zarówno początkujących, jak i już aktywnych na rynku przedsiębiorców. Jednym z podstawowych jest mentoring, czyli relacja adepta danej dziedziny z ekspertem branży. Taka współpraca często zawiązuje się nieformalnie, ale jej znamiona pojawiają się także w już nieco bardziej komercyjnej dziedzinie – doradztwie. Pochodzący z języka angielskiego counseling jest jednak pojęciem nieco szerszym i obejmuje także walkę z kryzysami zawodowymi oraz życiowymi. Narzędzia będące domeną doradztwa wykorzystują także konsultanci biznesowi. Ci z kolei pracują zarówno z konkretnymi specjalistami, jak i całymi zespołami w ramach określonej organizacji. Ich cel jednak ma o wiele bardziej holistyczny charakter – pracują nad wzmocnieniu nie danej osoby, a całej firmy.
Czwartym rodzajem działalności mającej na celu wzmocnienie przedsiębiorców jest coaching. Ta dziedzina nie cieszy się dobrą sławą szczególnie w Polsce – nadal panuje stereotyp o błahym i płytkim coachingu, który ma na celu co prawda wzmocnienie, ale finansów samych organizatorów szkoleń. Tak krzywdzący obraz uderza przede wszystkim w doradców z prawdziwego zdarzenia – osób z ogromnym zapleczem naukowym, ale także realnym doświadczeniem biznesowym.
– Coaching jest procesem współpracy między coachem a klientem ukierunkowanym na rozwój potencjału klienta i osiąganie jego celów. Coaching jest także szczególnym rodzajem relacji [...]. Polega ona na wzajemnym zaufaniu, s z c z er o ś c i , otwartości, a także uważności okazywanej przez coacha w toku rozmowy. [...] To dzięki niej klient doświadcza mocy, która staje się czynnikiem zmiany. Warto podkreślić, że ta moc pochodzi nie od coacha, ale właśnie od relacji, rozwijanej w trakcie sesji coachingowych – wyjaśnia na łamach książki wydanej przez Akademię Leona Koźmińskiego “Coaching. Nowe perspektywy i wyzwania” Dionizy Smoleń.
Realny coaching czerpie z dorobku m.in. psychologii pozytywnej i myśli antropocentrycznej reprezentowanej przez Alfreda Adlera, Carla Junga, czy Alberta Ellisa. Tym samym coaching z prawdziwego zdarzenia traktowany jest nie tylko jako pełnoprawna dyscyplina naukowa, ale również wymierne narzędzie wspierania przedsiębiorców. Czy jednak istnieje jeszcze skuteczniejsza metoda wzmacniania biznesów, łącząca cechy mentoringu, doradztwa i konsultingu? Tak – zajmują się tym Business Advisors.
Business Advisor potrzebny od zaraz
Już we wrześniu 1982 roku Arthur N. Turner na łamach “Harvard Business Review” opisywał ogromne znaczenie usług konsultingowych dla firm amerykańskich, jednocześnie podkreślając potrzebę rozszerzenia koncepcji tego typu wsparcia. Autor stwierdził, iż biznes potrzebuje pomocy m.in. ze strony praktyków, którzy przerabiali podobne przypadki nie tylko na poziomie teoretycznym, ale i praktycznym. Również dzisiaj podobnego zdania są sami przedsiębiorcy i przedsiębiorczynie działający zarówno na rynku zachodnim, jak i krajowym. Beata Drzazga, założycielka oraz prezes sieci placówek BetaMed S.A., świadczących długoterminową opiekę w domu pacjenta, stwierdza, że właśnie dzisiaj początkujący oraz aktywni już właściciele własnych biznesów potrzebują holistycznego wzmocnienia. – Swoje doświadczenie w doradztwie biznesowym opieram, m.in. na prowadzonych kiedyś swoich sklepach BetaNest Electronics w Miami, a także BetaMed International w Las Vegas. Szczególnie doświadczenia z Nevady pokazały mi realną wartość doradztwa. Z czasem sama zaczęłam doradzać samodzielnym menedżerom, a następnie samym właścicielom firm. Widziałam na własne oczy, jak tego typu wsparcie przekłada się na realny wzrost organizacji i konkretnych projektów. Doświadczam także tego, że spotykam ludzi, którzy z radością opowiadają, że dzięki mnie i mojej historii, którą usłyszeli bezpośrednio ode mnie, otworzyli np. dwa lata temu własną firmę i stawiają kroki w biznesie. Otrzymuję także wiadomości od kobiet i mężczyzn, którzy wyszukują mnie i piszą do mnie, że jestem ich inspiracją, czy też wzorem do działania. „Pani Beato jest Pani niesamowitą kobietą, która mnie inspiruje”. To prawdziwe wiadomości w moich social media. To daje mi także zwrotną informację, że moje uzewnętrznianie doświadczeń w kroczeniu przez biznes jest ważne i potrzebne ludziom. Widzę, że takiego wsparcia potrzebują przedsiębiorcy w Polsce na różnym swoim etapie. Zwłaszcza na początku swojej drogi – podkreśla Beata Drzazga, założycielka i prezes BetaMed S.A. a także właścicielka kliniki laseroterapii Drzazga Clinic oraz salonu mody Dono da Scheggia.
Korzystając z bazy 30 milionów profili zawodowych, badacze z ośrodka analitycznego Zippia tylko w Stanach Zjednoczonych działa 25 652 osób określających się mianem Business Advisors. Większość z nich, bo aż 22 proc. współpracuje z koncernami notowanymi w rankingu Fortune 500, czyli zestawieniu 500 największych amerykańskich przedsiębiorstw, klasyfikowanych według przychodów brutto przez magazyn “Fortune”. Co ważne jednak tego typu usługi nie są zarezerwowane wyłącznie dla globalnych korporacji – wręcz przeciwnie. Jak zaznaczają eksperci z Grow Advi sory Group to właśnie małe i średnie przedsiębiorstwa czerpią najwięcej ze współpracy z Business Advisorem.
– Business Advisor to osoba, która za pośrednictwem kilku sesji z właścicielem lub niewielkim np. trzy - osobowym zarządem małego biznesu potrafi tak wesprzeć daną organizację, że ta szybko nabierze tempa. Właśnie ta dynamika jest największą gratyfikacją zarówno dla samych właścicieli, jak i Advisora. W Polsce młodzi przedsiębiorcy potrzebują takiego wsparcia szczególnie po największych falach pandemii oraz w nurcie ogromnej cyfryzacji. Business Advisor to realna szansa dla krajowych firm – zaznacza Beata Drzazga, która prowadzi regularne sesje advisoringowe w Polsce.
Jak wyjaśnia sama Beata Drzazga, doradztwo jest bezpośrednią odpowiedzią na wyzwania dzisiejszej rzeczywistości gospodarczej. Co ważne jednak sama założycielka i prezes BetaMed S.A. nie zajmuje się konsultingiem stricte finansowym, a właśnie motywacyjno-coachingowym. Oznacza to, że Business Advisor nie da gotowego przepisu na np. optymalizację podatkową przedsiębiorstwa, ale wypracuje plan działania, który pozwoli na przykładowo zaangażowanie nowych talentów lub otwarcie się na wsparcie zewnętrzne.
– Podstawą jest zmiana mentalności. To od niej zaczynają się już bardziej konkretne decyzje operacyjne, które prowadzą do rozwiązania danych problemów. Nie sposób jest doradzać w każdej materii, ale Business Advisor ma za zadanie skupić się na procesach myślowych oraz m.in. komunikacji interpersonalnej. To właśnie te elementy decydują o powodzeniu następnych kroków. Taką szkołę reprezentuje większość największych przedsiębiorców na świecie, których pozna - łam w Chile oraz Peru w trakcie misji gospodarczych. Spotykam także wielu naukowców, ludzi światłych m.in na konferencji nowych technologii w Singapurze czy przy okazji spotkań w Dolinie Krzemowej dotyczących także nowych technologii i sztucznej inteligencji, gdzie z kolei miałam przyjemność występować w panelach przedstawiając nowości technologiczne w medycynie. Takie spotkania dają przede wszystkim wzmocnienie osobowości, wiary w biznes, naszych decyzji oraz działań dlatego chcę się tym dzielić z innymi, by inspirować ludzi do działania. Każdy doświadcza, ja także lepszych i gorszych momentów w biznesie. Najważniejsze jest zaś umieć z tego wyjść silniejszym – wyjaśnia Beata Drzazga.
Obecnie przedsiębiorcy oprócz wyzwań natury ekonomicznej zmagają się przede wszystkim z wyzwaniami psychologicznymi. Pandemia, ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej, a obecnie również wysoka inflacja i problemy z płynnością finansową przekładają się na zły stan psychiczny przedsiębiorców. Stres, brak snu, konflikty, kryzysy, wypalenie zawodowe, a nawet utrata filii to prze - szkody, którym czoła stawia właśnie Business Advisor. Kluczem do skutecznego rozwiązania problemu jest jednak według Beaty Drzazgi szczera wymiana doświadczeń i wzmocnienie osobowości biznesowej przedsiębiorcy.
– Osoby, z którymi współpracuję podczas sesji czy rozmów indywidualnych, cenią sobie właśnie przytaczane historie z mojej własnej ścieżki zawodowej, czy życiowej. Często dopiero jak ktoś usłyszy, że ja też jestem tylko człowiekiem i także mam wyzwania dnia codziennego, wtedy wierzy, że to jest normalne. Ważne znaleźć złoty środek, by łączyć bycie przedsiębiorcą i rodzicem. Dzięki temu mają okazję zreflektować swoją sytuację z moimi przypadkami, które często musiałam rozwiązywać sama. Nie zaczynałam z ogromnym kapitałem, sztabem specjalistów i rozbudowanymi kontaktami w środowisku. Nie – wszystko zaczynałam od zera i krok po kroku realizowałam swoją strategię pomimo ogromnych wyzwań również w życiu prywatnym. W końcu odkryłam w sobie ogromne pokłady odwagi, ale również odpowiedzialności za siebie i swój zespół. Dzięki tym dwóm wartościom zostałam pierwszą Polką, która otworzyła swój biznes w Nevadzie. Teraz na swoim przykładzie pokazuję, że wszystko jest możliwe – mówi Beata Drzazga, jedna z polskich Business Advisors.
Doradztwo biznesowe staje się punktem wręcz obowiązkowym w biznesplanach zachodnich przedsiębiorców. W Polsce jednak mamy sporo do nadrobienia, ale przykłady inicjatyw krajowych Business Advisors pokazują, że również nad Wisłą jest ogromna potrzeba merytorycznego doskonalenia przedsiębiorców. Sesja z rzetelnym Business Advisorem to niepowtarzalna szansa na weryfikację swojej dotychczasowej postawy względem prowadzenia biznesu oraz możliwość współpracy z doświadczonymi praktykami. Tego typu sesje to świetna okazja zarówno dla osób dopiero zastanawiających się nad rozpoczęciem własnej działalności, świeżo upieczonych właścicieli firm, jak i doświadczonych już przedsiębiorców, którzy zmagają się z wyzwaniami każdego dnia w biznesie.
ZNALEZIENIE SPRAWDZONEGO BUSINESS ADVISORA TO JUŻ POŁOWA SUKCESU. KOLEJNA Z KOLEI ZALEŻY TYLKO OD REGULARNEJ WSPÓŁPRACY I SZCZEREGO ZAANGAŻOWANIA SAMYCH PRZEDSIĘBIORCÓW.