Przejdź do treści
Aktualności
Kultura

„Tamara Łempicka – ponad granicami” na Zamku Lubelskim

Od kilku lat Tamara Łempicka pozostaje w centrum zainteresowań Muzeum Narodowego w Lublinie. Zapoczątkowała je wystawa „Tamara Łempicka. Kobieta w podróży” otwarta w marcu 2022 roku. Lubelska ekspozycja powstała we współpracy
z Tamara de Lempicka Estate i rozpoczęła bliższą relację z rodziną artystki – Marisą i Victorią de Lempicka. W 2023 roku, dzięki wsparciu rodziny Tamary oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Muzeum nabyło do swoich zbiorów kolekcję 21 prac artystki (14 obrazów i 7 rysunków), pozostających dotychczas w posiadaniu Maestro Victora Manuela Contrerasa w Cuernavace. Prace prezentowane są obecnie na wystawie „Tamara Łempicka – ponad granicami” na Zamku Lubelskim.

a

WYSTAWA „TAMARA ŁEMPICKA” W SAN FRANCISCO

Trzy prace pochodzące z kolekcji Muzeum Narodowe w Lublinie jeszcze w tym roku zobaczyć będzie można na pierwszej monograficznej wystawie Tamary Łempickiej w Stanach Zjednoczonych. W Muzeum Sztuk Pięknych w San Francisco zaprezentowanych zostanie ponad 100 dzieł artystki, od postkubistycznych prac z Paryża lat 20. XX wieku, poprzez najsłynniejsze akty i portrety, po melancholijne martwe natury i wnętrza przedstawiające jej ostatnie dni w Stanach Zjednoczonych i Meksyku. Wystawę wzbogaci rysunek „Wenus i kupidyn” oraz obrazy „Głowa Jana Chrzciciela” i „Kobieta przed lustrem” pochodzące ze zbiorów Muzeum Narodowego w Lublinie.

Ekspozycja potrwa od 12 października 2024 do 9 lutego 2025 r.,

a następnie trafi do Muzeum Sztuk Pięknych w Houston (9 marca – 26 maja 2025 r.).

NOWE PRACE NA WYSTAWIE „TAMARA ŁEMPICKA – PONAD GRANICAMI”

W tym czasie wystawę Tamary Łempickiej na Zamku Lubelskim uzupełnią aż cztery kolejne prace najsłynniejsze polskiej artystki na świecie.

Obraz „Bretonka III” powstał w roku 1972. Jest autorską repliką, którą Łempicka wykonała na podstawie płótna z 1934 roku, o tym samym tytule. Począwszy od lat 50. Tamara coraz częściej eksperymentowała z abstrakcją oraz pracami malowanymi za pomocą szpachli. Nowy styl artystki, mimo pozytywnych opinii krytyków nie przypadł jednak publiczności do gustu. Artystka powracała więc do tematów powielających motywy z wcześniejszych płócien z lat 30. i 40. XX wieku. Dzięki analizie autorskich replik można dostrzec, jak ewoluował styl artystki na przestrzeni kolejnych dekad. W obrazie „Bretonka III” będącym trzecią wersją portretu bretońskiej dziewczyny w tradycyjnym stroju, widać nie tylko zamiłowanie artystki do sposobu malowania tkanin czy koronek, ale również zmian w kolorystyce czy detalach odróżniających każde kolejne płótno od poprzedniego.

Ukazujący zamiłowanie Tamary Łempickiej do Włoch obraz „Klasztor w Toskanii” z roku 1961, był częścią prezentowanej na Zamku Lubelskim wystawy „Tamara Łempicka. Kobieta w podróży”. Krajobraz niezwykle rzadko pojawia się na płótnach artystki. Krajobraz miejski namalowała zaledwie kilka razy na początku lat 20., nawiązując do prac André Lhote’a. Fragmenty miast częściej znajdowały u Łempickiej swoje miejsce w tłach portretów, stając się elementami podkreślającymi wielkomiejskość i nowoczesność. Do krajobrazu jako tematu obrazów powróciła dopiero w latach 60. i 70. w malowanych szpachlą, impresyjnych, nastrojowych kompozycjach o stonowanej jasnej kolorystyce. Obraz „Klasztor w Toskanii”, na którym widoczne są zamglone kontury oraz na pozór jednolita gama kolorystyczna, w rzeczywistości otwiera przed widzem wachlarz barw – od perłowych szarości, przez beże, aż po różowawe sepie, oddając ogromną wrażliwość artystki na nagłe zmiany światła, a także jej biegłość warsztatową.

Wystawę na Zamku Lubelskim uzupełnią także dwa niewielkich rozmiarów rysunki: „Martwa natura” oraz „Projekt stroju kobiecego” (1913-1920). Martwa natura jest przykładem wnikliwego studiowania przez Łempicką kształtów, faktur, świateł oraz cieni, wykorzystywanych później w pracach malarskich. „Projekt stroju kobiecego” odzwierciedla umiłowanie Tamary do aktualnych trendów panujących w modzie. Moda, która była dla Łempickiej podkreśleniem kobiecego piękna, stała się dla artystki narzędziem do wykreowania sylwetki niezależnej, nowoczesnej kobiety.

BADANIA NAD BIOGRAFIĄ ARTYSTKI

Znamy datę urodzin Tamary Łempickiej!
Znamy datę i miejsce jej ślubu!
Znamy miejsce zamieszkania jej rodziny w Warszawie!
Pokażemy Wam paszporty Tamary i Tadeusza Łempickich!

Publikujemy najnowsze wyniki badań nad biografią artystyczną Tamary Łempickiej prowadzone przez dr hab. Katarzynę Mieczkowską: https://zamek-lublin.pl/tamara-lempicka-miedzy-faktami-a-kreacja/?preview_id=59941&preview_nonce=19da357eca&preview=true

Najnowsze wydanie