Większy, ładniejszy z siedmioma fotelami Hyundai Santa Fe
Autor: Robert Gołaszewski Hyundai Santa Fe wersja Platinum – wrażenia z jazdy
Większy, ładniejszy, lepszy, z siedmioma fotelami Hyundai Santa Fe czwartej generacji gotowy do rywalizacji z SUV – ami premium.
Narodziny dziecka pociągają za sobą wiele zmian w życiu rodziny. Jedną z nich jest wybór odpowiedniego samochodu, który zapewni odpowiednią przestrzeń i bezpieczeństwo dla małego pasażera.
Kiedyś usłyszałem zdanie – Chcesz przeżyć coś wyjątkowego – zaczekaj. Nie lubię czekać. Zwłaszcza na te najważniejsze wiadomości, rzeczy... Oczywiście w mniejszym stopniu, ale podobnie miałem, kiedy po premierze wyjątkowo udanego modelu, długo musiałem czekać na test Santa Fe.
Do premiery Hyundaia Santa Fe czwartej generacji nie przypuszczałem, że samochód zrobi na mnie tak dobre wrażenie. W zaledwie kilka lat, marka zrobiła ogromny skok stylistyczny i jakościowy. Przyznaję, że poprzednie wersje Hyundaia raczej mnie nie zachwyciły, nie stały się też z marszu hitem sprzedaży.
Pierwsza generacja topowego SUV-a Hyundaia zadebiutowała w 2001 roku. Tyle… Santa Fe drugiej generacji zaprezentował się światu w roku 2006 i na szczęście oprócz nazwy nie miał zbyt wiele wspólnego z poprzednikiem. Stopniowo, metodą małych kroków, model pokonywał nieśmiałość wprowadzając nową jakość do Hyundaia. Na szczęście nad nieśmiałością można popracować i trzecia generacja Santa Fe miała już bogate wyposażenie, komfortowe zawieszenie, przestronne wnętrze i atrakcyjną stylistykę. W ofercie pojawiła się również 7-osobowa odmiana Grand.
Najnowsze wcielenie SUV-a z Korei jest gorącą nowością. Samochód swój Polski debiut miał na Targach Motoryzacyjnych w Poznaniu. Na tej największej w Polsce imprezie motoryzacyjnej, nowy model już nie myślał przez cały czas obsesyjnie, o tym jak wypadnie, że na pewno się skompromituje. Zrobił na wszystkich odwiedzających bardzo pozytywne wrażenie.
Wyrafinowany i elegancki wygląd
Pierwszy kontakt z Santa Fe pozytywnie mnie zaskoczył. Auto prezentuje się bardzo atrakcyjnie, wręcz dostojnie i bije z niego pewność siebie. Widać, że to Hyundai narysowany od podstaw.
Przód modelu Santa Fe zyskał cechy typowe dla nowej rodziny SUV-ów Hyundaia.
Znalazła się tu kaskadowa osłona chłodnicy, uzupełniona o podwójne reflektory – składające się ze świateł LED do jazdy dziennej zamontowanych nad reflektorami głównymi. Dynamiczny charakter podkreśla też elegancka linia dachu, a tył wyróżnia się ciekawym kształtem lamp, podwójnymi końcówkami wydechu i efektownym zderzakiem. Nowy Santa Fe ma długość 4,770 mm i szerokość 1,890 mm oraz wydłużony do 2,765 mm rozstaw osi, co zapewnia jeszcze większy komfort pasażerom.
Wyrafinowane linie podkreślają status topowego modelu w gamie SUV-ów Hyundaia.
Stylistyka wnętrza
Santa Fe Nowej Generacji zwraca uwagę wyrafinowaną i ergonomiczną architekturą wnętrza. Jest znakomitym połączeniem stylistyki, funkcjonalności oraz przestronności. Lepszą widoczność do tyłu zapewniło zastosowanie większych, bocznych okien tylnych, umieszczonych na wysokości przestrzeni bagażowej.
Kierowca i pasażer w pierwszym rzędzie mogą cieszyć się elektrycznie regulowanymi i wysuwanymi poduszkami siedzeń, które można ustawiać w 10 różnych pozycjach.
W Santa Fe Nowej Generacji zwiększono także komfort pasażerów w drugim i trzecim rzędzie siedzeń. Przestrzeń dla nóg w drugim rzędzie zwiększyła się o 38 mm, a siedzenia są wyższe o 18 mm. Wsiadanie ułatwia tutaj, obsługiwany jednym dotknięciem, system dostępu do trzeciego rzędu foteli. Przestrzeń nad głową w trzecim rzędzie zwiększono o 22 mm. Pojemność bagażnika wzrosła o 40 litrów – do 625 litrów. Nie bez znaczenia jest też duża ilość schowków i półek, na przykład na smartfon.
Rozwiązania przydatne dla rodziny
Narodziny dziecka pociągają za sobą wiele zmian w życiu rodziny. Jedną z nich jest wybór odpowiedniego samochodu, który zapewni odpowiednią przestrzeń i bezpieczeństwo dla małego pasażera.
Santa Fe zaskakuje kilkoma niespotykanymi i pomysłowymi rozwiązaniami.. Na fotelu pasażera, od strony kierowcy umieszczono dwa przyciski służące do jego przesuwania oraz zmiany kąta nachylania oparcia. Dlaczego to jest takie praktyczne? Jeśli dziecko siedzące z tyłu zacznie podnosić alarm, że ma małą ilość miejsca na nogi, nie trzeba wysiadać z auta, aby przesunąć do przodu fotel pasażera. Można tego dokonać z poziomu kierowcy. Kolejne praktyczne rozwiązanie to system dbający o bezpieczeństwo osób siedzących z tyłu, który zapobiega otwarciu tylnych drzwi w chwili, w której Santa Fe jest wyprzedzany przez jakiś pojazd.
Trochę mnie rozbawił, ale znam takie przypadki… system informujący o
sprawdzeniu tylnej kanapy czy aby na pewno nie zostali na niej mali pasażerowie.
To jaki jest ten Santa Fe?
To naprawdę udany, wygodny, bogato wyposażony, wręcz odprężający samochód, który przypadnie do gustu bardziej rodzinie czy spokojniejszym kierowcom niż piratom drogowym. Auto wyposażone jest w szereg zaawansowanych systemów poprawiających komfort podróżowania i bezpieczeństwo. Ma też niezły stosunek jakości do oferowanej ceny. Jeśli zastanawiasz się nad zakupem rodzinnego SUV-a Santa Fe może okazać się bardzo ciekawą opcją.
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi - dane techniczne
SILNIK |
R4 16V |
Paliwo |
olej napędowyy |
Pojemność |
1995 cm3 |
Moc maksymalna |
136 kW/ 185 KM |
Maks moment obrotowy |
400 Nm |
Prędkość maksymalna |
197 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h |
10,3 s |
Skrzynia biegów |
automatyczna 8 |
Napęd |
4x4 (AWD) |
Zbiornik paliwa |
71 l |
Katalogowe zużycie paliwa |
7,1 l/ 5,3 l/ 6,0 l/100 km |
poziom emisji CO2 |
157 g/km |
Długość |
4770 mm |
Szerokość |
1890 mm |
Wysokość |
1705 mm |
Rozstaw osi |
2765 mm |
Masa własna |
1850 kg |
Ładowność |
552 kg |
Pojemność bagażnika/ |
625 l/ 1695 l |
Hamulce przód/ tył |
tarczowe wentylowane/ |
Zawieszenie przód |
kolummny MacPhersona |
Zawieszenie tył |
wielowahaczowe |
Rozmiar kół (w modelu testowym) |
235/55 R19 |
Ceny nowego Hyundaia Santa Fe zaczynają się od kwoty 149 900 zł za podstawową wersję ze 150-konnym dieslem, napędem na przód oraz manualem. Najdroższą odmianą Santa Fe jest wersja z 200-konnym silnikiem 2,2 CRDi kosztująca 236 900 zł