Jaki jest wpływ auta służbowego na wizerunek firmy?
Samochód służbowy jest często nieodłącznym elementem prowadzonej działalności.
Instytut badawczy IBRiS przeprowadził wśród przedstawicieli jednoosobowych, mikro i małych firm badanie dotyczące ich zdania na temat zależności między wyglądem i klasą samochodu a wizerunkiem przedsiębiorstwa.
67% przedstawicieli najmniejszych przedsiębiorców w Polsce uważa, że samochód stanowi wizytówkę firmy - wynika z badania przeprowadzonego przez IBRiS, na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów z lipca br., wśród przedstawicieli firm jednoosobowych, mikro i małych przedsiębiorstw. Taka opinia podzielana jest głównie w małych firmach (80%), a najmniej przekonani są do tego mikro przedsiębiorcy (62%). Zgadzają się z tym najczęściej przedstawiciele branż związanych z naprawami, produkcją i transportem (78%), a także branżą szkoleniową, finansową i nieruchomościową (73%). Najniższy odsetek wskazań odnotowano wśród przedstawicieli sektora beauty – jedynie 52% respondentów zgodziło się z tą opinią.
Co więcej, co drugi respondent (53%) uważa, że klienci zwracają uwagę na ich samochód firmowy1. Taka opinia podzielana jest głównie w małych firmach (67%). Największy odsetek badanych, który zgadza się z taką tezą to przedsiębiorcy reprezentujący wolne zawody oraz informatycy (60%). Na kolejnych miejscach znaleźli się przedstawiciele branży transportowej oraz reprezentujący sektor serwis i naprawa (53%) oraz usługi remontowo-budowlane w tym także stolarskie (51%)1. W sektorze związanym z usługami finansowymi, obsługą nieruchomości i szkoleniami oraz w branży beauty, badani częściej zaprzeczają temu, iż klienci zwracają uwagę na to, jakim samochodem jeździ przedsiębiorca czy przedstawiciel firmy.
Auto służbowe wpływa na wizerunek, ale jego wybór to nie tylko kwestia marki, klasy czy rozmiaru, lecz także modelu finansowania.
Kwestia właściwego doboru sposobu finansowania samochodu jest niezwykle ważna zwłaszcza z perspektywy najmniejszych firm. Wynajem długoterminowy staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem wśród przedstawicieli małych, mikro i jednoosobowych działalności gospodarczych, co oznacza, że dostrzegają oni, że jest to elastyczna i wygodna forma finansowania samochodu służbowego, którą można dostosować do potrzeb i specyfiki konkretnej branży, nie angażując przy tym jednorazowo znacznych środków finansowych swojej firmy – komentuje Robert Antczak, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).
Wielu przedsiębiorców zgodziło się także z opinią, że samochód odzwierciedla charakter jego użytkownika – 29% badanych odpowiedziało na to pytanie „zdecydowanie tak”, a 32% „raczej tak”1. Najwięcej badanych popierających taką tezę to przedstawiciele branż związanych ze szkoleniami, finansami i nieruchomościami (71%) oraz przedstawiciele branży beauty (71%)1.
Z opinii polskich najmniejszych przedsiębiorców wynika, że samochód firmowy często postrzegany jest jako element budujący wizerunek marki, z drugiej strony jednak przy wyborze auta firmowego badani częściej kierowaliby się aspektami praktycznymi i ekonomią, niż estetyką, prestiżem czy nowoczesnością – do najczęściej branych pod uwagę czynników należą bowiem cena samochodu (44%) ekonomia spalania, czy koszty eksploatacji auta (37%)1.