Przejdź do treści
Aktualności

Misja firmy w siedmiu krokach

To nie jest zabawa słowami, ale proces definiowania istoty naszej działalności biznesowej.

Zastanawiając się nad sensem działania naszej organizacji, zadajmy sobie kilka istotnych pytań. Odpowiedzi na nie pomogą nam stworzyć jasną i inspirującą misję firmy, która będzie fundamentem naszego biznesu i przewodnikiem dla wszystkich zaangażowanych w jego rozwój.

  1. Jak możemy zapewnić największą wartość?
Niezależnie od rodzaju działalności, główną siłą napędową twojej firmy powinno być dostarczanie produktów lub usług, które poprawiają stan świata dobrostan konsumentów, życie lokalnej społeczności, jakość środowiska naturalnego. Jeśli np. oferujesz proszek do prania, ważne jest, aby nie tylko zapewniał czyste ubrania, ale też był przyjazny dla ekosystemu. Czasy, gdy producenci lub sprzedawcy mogli zadowalać się jedynie spełnianiem podstawowych oczekiwań klientów, minęły bezpowrotnie.

 

  1. Na czym nam zależy poza zyskiem?
Prowadząc biznes, trzeba wykraczać poza aspekt finansowy i uwzględniać głębsze wartości i cele. Paradoksalnie w takim “idealistycznym” podejściu tkwi klucz do rentowności. Kto umie identyfikować najważniejsze problemy klientów i tworzyć skuteczne rozwiązania, może być spokojny o zysk pieniądze są efektem ubocznym dostarczania wartości.

 

  1. Czy misja może zjednoczyć nasz zespół?
Rozważmy dwie różne deklaracje misji: Pierwsza mówi o zwiększaniu bogactwa udziałowców spólki, druga o transformacji branży nieruchomościowej w kierunku zrównoważonej energii. Wystarczy chwila refleksji, by stwierdzić, która z tych deklaracji mogłaby przekształcić grupę indywidualistów w zgraną drużynę biznesową, a która doprowadziłaby do dezintegracji grupy. 
  1. Czy misja pasuje do grupy docelowej?

Załóżmy, że prowadzimy sieć sklepów z odzieżą dla nastolatków, dla której ważne są moda, pragnienie niezależności i dążenie do przygód. Mądrość każe formułować misję w nawiązaniu do tych wartości. Gdybyśmy natomiast działali w sektorze ubezpieczeń, należałoby skupić się na spokoju, poczucia bezpieczeństwa i odpowiedzialności za rodzinę.

  1. Jak zestarzeje się nasza deklaracja misji?

Czy nasza misja pozostanie ważna za pięć, 10 lub 20 lat? Jest to mało prawdopodobne, jeśli będzie brzmiała mniej więcej tak: "Budujemy lepszą przyszłość opartą na paliwach kopalnych". Zwłaszcza w Unii Europejskiej, która promuje odnawialne źródła energii, takie podejście wydaje się pozbawione sensu. Co innego, jeśli użyjemy następującego sformułowania: "Podążamy z duchem czasu, inwestując w OZE taka misja może być jeszcze przez dekady aktualna i adekwatna do zmieniających się realiów rynku.

  1. Co nas odróżnia od konkurencji?
Wyobraźmy sobie, że uruchamiasz biznes konferencyjno-szkoleniowy. Na tym polu konkurencja jest duża i trudno wyróżnić się na tle innych firm. Większość organizowanych przez nie wydarzeń ma podobną formułę grupa uczestników zbiera się w sali hotelowej, aby wysłuchać prelegentów i panelistów. Jako nowicjuszy na rynku raczej nie stać nas na wynajęcie pięciogwiazdkowego hotelu i zaproszenie Tony’ego Robinsa jako mówcy motywacyjnego. Ale tym, co zrobi różnicę, może być nasza misja. Jeśli uda nam się sformułować ją tak inspirująco jak organizatorzy konferencji TED: "Rozpowszechniaj pomysły, wspieraj społeczność i wywieraj wpływ", szczęście może się do nas uśmiechnąć.
  1. Gdyby nasza firma upadła, co straciłby świat?
To pytanie zaprowadzi nas do sedna tego, czym jest nasza firma i jaki ma cel. W rezultacie odkryjemy, na jakie potrzeby klientów a także całego społeczeństwa i planety odpowiadamy lepiej niż konkurencja. Być może dostrzegamy problemy, które dla innych przedsiębiorstw nie mają znaczenia. Być może jesteśmy liderami zielonej transformacji lub employer brandingu. Kiedy to sobie uświadomimy, prawdopodobnie podejmiemy się odważniejszego zdefiniowania swojej roli na rynku. Dzięki takiemu podejściu możemy stworzyć misję, która przetrwa próbę czasu. To źródło inspiracji, które skłoni nas do wdrażania innowacji i ekspansji. A teraz czas wyjść i zaznaczyć swoją obecność!

 

 

Najnowsze wydanie