Przejdź do treści
Aktualności

Nowe trendy w branży materiałów POS

Nowe technologie zmieniają dziś każdą dziedzinę naszego życia. Nie ma sfery, w której ich zdobycze nie rewolucjonizowałyby użytkowania rzeczy, ich sprzedaży i ich produkcji. O innowacyjnych rozwiązaniach i najnowszych trendach ekspozycji produktów w punktach sprzedaży – zwanych Point of Sales Materials – opowiadają właściciele POSideo – Marek i Damian Dziedziccy, prekursorzy innowacji ekspozycyjnej  w branży reklamy.

Branża materiałów POS – czyli narzędzi i materiałów reklamowych umieszczanych w miejscach sprzedaży przechodzi ostatnio intensywne zmiany. Jakie są najważniejsze trendy i co obecnie decyduje o sukcesie w tej branży?

Dziś do tradycyjnych formatów, takich jak standy, ekspozytory, systemy merchandisingowe oraz różne elementy zabudowy sklepów należy dołączyć nowe – na przykład technologie bezprzewodowe takie jak NFC i RFID, kody QR, ekranowe wyświetlacze, urządzenia i aplikacje mobilne. Umożliwiają one integrację materiałów POS z narzędziami cyfrowymi, przyciągają uwagę i zwiększają zaangażowanie klientów, bo dostarczają informacje oraz generują interakcje z nabywcami. Coraz większą uwagę zwraca się na personalizację materiałów POS, może ona obejmować dostosowanie wyglądu i treści do konkretnych potrzeb klientów, a także wykorzystanie technologii druku cyfrowego do tworzenia niestandardowych, zindywidualizowanych projektów.

Jeśli chodzi o trendy w zakresie kreacji, obserwujemy, że nasi klienci zaczęli cenić prostotę i minimalizm. Firmy starają się tworzyć materiały, które są proste w sensie technicznym i merytorycznym, skuteczne w przyciąganiu uwagi konsumenta i przekazywaniu informacji o produkcie.

Zwiększona świadomość ekologiczna wśród konsumentów sprawia, że wiele firm stara się tworzyć materiały POS, które będą bardziej przyjazne dla środowiska. To może obejmować wykorzystanie biodegradowalnych materiałów, a także ograniczenie zużycia energii i wody w procesie produkcji. Ważne jest również, by materiały te nie były jednorazowego użytku, a służyły dłużej. Liczy się również ich łatwość w montażu i demontażu oraz mobilność.

Nowoczesny handel przenosi się do Internetu. Czy to jest szansa, czy zagrożenie dla branży materiałów POS?

Jest to szansa dla tych producentów, którzy rozumieją nową sytuację, a zagrożenie dla tych, którzy nie potrafią tego zrobić. W naszej ocenie nawet jeśli konsument zapozna się z produktem w sieci, to lubi przekonać się do niego w punkcie sprzedaży. Często jest tak, że idzie obejrzeć go na własne oczy, dotknąć, potrzymać i wtedy jest najlepszy moment na przyciągnięcie jego uwagi, przekonanie go lub zniechęcenie. Przykładowo – przychodzi obejrzeć wiertarkę, którą znalazł w sieci, ale ona nie jest dobrze wyeksponowana, więc znajduje inną, pięknie zaprezentowaną POS’em. W tym momencie możliwość takiego choćby mini „user experience” na miejscu z tą wiertarką, sprawi, że zapomnimy o tamtej znalezionej w sieci i kupimy, tę która przykuła naszą uwagę w sklepie. Dlatego utrata znaczenia sprzedaży przez tradycyjne kanały nie musi oznaczać zagrożenia dla branży materiałów POS. Z drugiej strony widzimy, że konsekwencją zjawiska „showroomingu”, polegającego na tym, że nabywcy oglądają produkty w sklepach, a potem zamawiają je w Internecie jest to, że sposób prezentacji towarów w sklepach zyskuje, a nie traci na znaczeniu. Co prawda zmienia się cały model nawiązywania kontaktu sprzedażowego i narzędzia wywierania wpływu na nabywcę zmieniają swoją rolę, jednak pozostają nadal bardzo istotne. To znaczy, że sieci handlowe, tworząc hybrydy sklepów tradycyjnych i internetowych, potrzebują innowacyjnych materiałów promocyjnych. Muszą one wspierać wielokanałowość i wykorzystanie najnowszych technologii, takich jak na przykład rozszerzona rzeczywistość. Handel elektroniczny i materiały POS będą się raczej uzupełniać, niż ze sobą konkurować. Klienci nadal będą bardzo chcieli mieć fizyczny kontakt z produktem i poznać go przed dokonaniem zakupu, a sprzedawcy cały czas będą mogli zwiększać sprzedaż dzięki kreowaniu unikalnych doświadczeń.

Jak wyglądają aktualne trendy w poszczególnych branżach. Gdzie materiały POS są coraz bardziej potrzebne, a gdzie odchodzi się od takich form promocji?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Zależy to od wielu czynników, takich jak cel kampanii, grupa docelowa, trendy rynkowe, budżety, a także kultura danego kraju czy regionu. Niższe ceny i wygodne zakupy online to czynniki, które przyczyniają się do zmniejszenia roli tradycyjnych materiałów POS w niektórych branżach. Jednakże, nadal można zaobserwować intensywną promocję w sklepach detalicznych, gdzie materiały POS skutecznie przyciągają uwagę klientów i wpływają na decyzje zakupowe generując wzrosty sprzedaży.

W wielu branżach cały czas tradycyjne formy handlu pozostają dominującymi kanałami sprzedaży, co umożliwia szerokie wykorzystanie materiałów POS. Mam na myśli branżę spożywczą, meblową czy budowlaną. Bardzo ciekawym przypadkiem jest branża odzieżowa i obuwnicza. Tu obserwujemy bardzo intensywną walkę między kanałami tradycyjnymi i elektronicznymi. Właśnie tutaj najczęściej powstają punkty handlowe łączące funkcje sklepów tradycyjnych i internetowych. Dla klientów bardzo ważne jest przymierzenie ubrań, ale z drugiej strony ogromne natężenie konkurencji skłania dostawców do szukania przewag w kanałach cyfrowych. Właśnie w branży odzieżowej powstają najbardziej innowacyjne strategie sprzedażowe. Dotyczy to również wykorzystania materiałów POS.

Ponadto cały czas obserwujemy intensywny wzrost wykorzystania materiałów POS w branży spożywczej. Proszę zwrócić uwagę na to, że dyskonty, które jeszcze 10 lat temu sprzedawały towary bezpośrednio z palet, obecnie inwestują coraz więcej w jakość ekspozycji produktów. Ekspozycja musi sprzedawać, nie może być byle jaka. 

Branża reklamowa, niestety, generuje dość duże ilości odpadów. Wspomniał Pan już o tym, że zwrot ku ekologii jest jednym z najważniejszych trendów. W jaki sposób branża może się stać bardziej przyjazna dla środowiska?

Producenci coraz chętniej stosują ekologiczne materiały, takie jak papier z recyklingu, biodegradowalne tworzywa sztuczne, bawełna organiczna, bambus czy konopie. Można również zrezygnować z materiałów, które zawierają substancje toksyczne lub szkodliwe dla środowiska. Kolejne ważne zagadnienia to minimalizacja zużycia energii i wody podczas produkcji, wykorzystanie energii odnawialnej, recykling wody oraz wykorzystanie urządzeń i maszyn o wysokiej wydajności energetycznej. Idąc zgodnie tym założeniem w ubiegłym roku w POSideo podpisaliśmy umowę z dostawcą energii i otrzymaliśmy certyfikat mówiący o tym że na 2023 rok, 100% energii dostarczonej będzie ze źródeł energii odnawialnej. Od kilku lat bierzemy aktywny udział w realizacji kampanii edukacyjnych w zakresie ochrony środowiska by włączać eco wyobraźnię dla szerszej grupy odbiorców. Ilość odpadów może być ograniczona przez rezygnację z niektórych opakowań. Wykorzystanie druku cyfrowego pozwala na drukowanie materiałów POS na żądanie, co eliminuje potrzebę przechowywania dużych ilości materiałów w magazynach..

Coraz większą uwagę zwraca się też na certyfikację ekologiczną, również w ramach łańcuchów dostaw. Certyfikaty takie jak FSC (Forest Stewardship Council) lub ISO 14001, umożliwiają unikanie użycia materiałów pochodzących z nielegalnej wycinki lub niewłaściwych praktyk produkcji. Niebywale istotna jest też promocja recyklingu, na przykład poprzez umieszczanie informacji o sposobie i miejscach recyklingu materiałach POS oraz stosowanie materiałów, które mogą być łatwo przetworzone. W produkcji POS’ów liczy się nie tylko to, aby były z materiałów z recyklingu. Bardzo ważne jest, aby były trwale, a nie jednorazowe. Oczekuje się, by służyły dłużej i nie zaśmiecały otoczenia.

Najnowsze wydanie